Auto rijden onder 18 jaar kan dat?

Ik ben -18 maar ik wil al wel leren Auto rijden mag dat dan om op een groot grasveld wat auto te rijden met toezicht van een 18 plusser en als er voor de rest geen mensen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als dat grasveld eigen terrein is van iemand mag het volgens mij wel, maar ik raad je toch aan officiële rijlessen te gaan volgen. Dan weet je zeker dat je de handelingen correct leert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het mag dacht ik als je 17 bent. Betaal één rij-les en dan mag je met een instructeur een keer gaat rijden. Bel eens een autorijschool, niet schrikken van de prijs, het is niet goedkoop.

Antwoorden (2)

Volgens de wet mag het niet, mits het op privé terrein is.
Denk hierbij er wel aan dat de eigenaar van het terrein je dan toestemming heeft gegeven
Toegevoegd op 08 april 2018 09:22: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Het woord " mits" gebruik je hier verkeerd. . Je bedoelt " tenzij" .
Als dat grasveld niet tot de openbare weg behoort mag het maar dan met toestemming van de eigenaar.

Mijn advies: doe het ook dan niet. Autorijden is een handeling die je gestructureerd moet leren en daarom heb je ook rijinstructeurs die daarin een opleiding hebben gevolgd en die kennis ook moeten bijhouden. Als je jezelf dingen aanwent die niet volgens de "CBR-richtlijnen" zijn, moet je die naderhand allemaal afleren en dat is lastig.

Denk aan dingen als de spiegels die correct moeten staan, de stoel, juiste zithouding, de manier waarop je het stuur moet vasthouden, de startprocedure en dat je altijd moet kijken of je veilig kunt in- en uitstappen en vertrekken. Die handelingen moeten allemaal "automatisch" verlopen maar dat kan alleen als ze goed worden aangeleerd en als iemand er in het begin steeds op let dat je ze goed uitvoert en blijft uitvoeren.
Ga rijles volgen, dat mag al vanaf 16,5 jaar. Vanaf 17 kun je praktijkexamen afleggen bij het CBR als je al voor je theorie bent geslaagd en de eigen verklaring hebt ingevuld. Als je slaagt voor de praktijk moet je tot je 18 bent rijden onder toezicht van een vooraf opgegeven coach, die aan bepaalde wettelijke eisen moet voldoen.
Toegevoegd op 08 april 2018 09:59: tekst
Computoon