Klopt het dat er binnen kort een nieuwe wet komt over foto's maken in het openbaar?

.
Ik hoorde van iemand dat er een nieuwe wet komt van als je foto's maakt bijvoorbeeld de openbare weg en Er staan mensen op ook al op afstand dat je ze dan niet meer mag publiceren due fotos bijvoorbeeld Bij Facebook groepen klopt dat ??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat lijkt me sowieso kansloos, onmogelijk te handhaven. Vroeger deden ze al moeilijk over het plaatsen van foto's van privéwoningen op internet. Maar toen Google Maps de hele wereld ging publiceren werd dat niet verboden. Een camera in een zwembad was vroeger not done. Tegenwoordig zie je de gropro en telefoons en niemand die er nog wat van zegt. De wereld verandert en zo'n wet gaat het zeker niet halen of redden.

Antwoorden (3)

Dat lijkt me zeer sterk, dan krijgen bijvoorbeeld alle nieuws reporters het nog erg moeilijk.
Dit lijkt mij gewoon een broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.villamedia.nl/artikel/geen-uitzondering-voor-journalisten-in-avg
Ja, per 25 mei 2018 gaat de nieuwe wet in werking treden. Een deel van het huidige portretrecht wordt vervangen door nieuwe Europese regelgeving. In het kort komt het er op neer dat er specifiek toestemming gegeven moet worden voor het gebruik van foto's van jezelf of je kinderen via bijvoorbeeld social media.

De nieuwe regels gelden alleen voor overheden en bedrijven, dus niet voor particulieren, scholen, sportclubs etc.
Journalisten, fotografen en anderen die zich kunnen beroepen op vrijheid van meningsuiting of artistieke vrijheid, zijn ook uitgezonderd van de nieuwe regels. Garantie dat je nooit meer ergens jezelf op een foto op internet tegenkomt, heb je dus nog steeds niet.

"Volgend jaar komt er een nieuwe privacywet waarmee ouders meer beschermd worden, zegt Engelfriet. "Op 25 mei gaat de nieuwe wet in werking. Daarmee worden ouders beschermd tegen overheden en bedrijven en is er niet langer sprake van stilzwijgende instemming voor het gebruiken van foto's op social media. Het was zo dat geen bezwaar maken toestemming was. Dat is niet langer zo. Toestemming moet ondubbelzinnig en specifiek zijn."
Inekez1
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"1.In het kort komt het er op neer dat er specifiek toestemming gegeven moet worden voor het gebruik van foto's van jezelf of je kinderen via bijvoorbeeld social media. 2. De nieuwe regels gelden alleen voor overheden en bedrijven, dus niet voor particulieren, scholen, sportclubs etc." Volgens mij klopt er hier iets niet helemaal. De regel gaat gelden voor organisaties, dus bedrijven, scholen EN sportclubs:
https://www.teamsportservice.nl/diensten/uw-sportverenigingen-avg-proof/ Aangezien het niet voor particulieren lijkt te gelden, lijkt me het antwoord nee, en regel 1. In het kort komt er op neer..." ook voor het grootste deel niet op te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is maar zeer de vraag in hoeverre de AVG op deze manier gehandhaafd zal worden, de verordening is ontzettend breed en abstract opgesteld. Er is krachtens de AVG inderdaad een in de verordening genoemde grondslag nodig, zoals toestemming of een wettelijke verplichting, om persoonsgegevens te mogen verwerken. Wat valt er onder persoonsgegevens? Zo een beetje alles wat te herleiden is naar een natuurlijke persoon. Naam, adres, BSN, e-mailadres, medische gegevens, zomaar een aantal voorbeelden. En een foto valt er ook onder. En wanneer is er sprake van verwerken? Zo een beetje elke handeling die je verricht met het persoonsgegeven. Opslag, publiceren, delen. Allemaal zeer ruime begrippen dus. De Autoriteit Persoonsgegevens zal nooit strikt kunnen handhaven. Het lijkt me een kwestie van tijd voordat de boel middels jurisprudentie versoepeld en genuanceerd wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter illustratie: doodgewoon zakelijk e-mailcontact wordt al heel moeilijk. Als je strikt de AVG zou volgen, zou je zakelijke e-mails om de haverklap moeten vernietigen dan wel anonimiseren. Een e-mail die wordt afgesloten met 'Hoogachtend, Jan Jansen van de firma x' bevat al een persoonsgegeven, namelijk een naam van een natuurlijke persoon. Zodra de organisatie niet meer kan beargumenteren waarom het strikt noodzakelijk is voor het doel waarvoor het is verzameld, mag het niet meer worden bewaard. Een onderneming die een paar honderd e-mails per dag ontvangt, zal er al een ongelooflijke kluif aan hebben om dat allemaal te beoordelen. Laat staan de echt grote ondernemingen.
"Klopt het dat er binnen kort een nieuwe wet komt over foto's maken in het openbaar?"
Nee. er komt een nieuwe wet, dat wel, maar die gaat niet over het >maken< van foto's. De nieuwe Europese wet (AVG) gaat over organisaties die persoonsgegevens beheren en/of delen.

Er staan mensen op ook al op afstand dat je ze dan niet meer mag publiceren due fotos bijvoorbeeld Bij Facebook groepen klopt dat ??
Nee, waarschijnlijk niet. De wet gaat zoals al gezegd over wat een bedrijf publiceert, wat jij als consument plaatst op social media, daar staat in die wet niets over.
Zo staat er ook niets overin hoe jij als privépersoon je agenda of excelbestand met data van ooms en tantes moet bewaren.
Toegevoegd op 06 april 2018 18:52: tekst
LeonardN