Hoe zit het met de wet rondom het in bezit hebben van zwaarden, dolken en andere middeleeuwse wapens?

Goedendag

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in de middeleeuwen en wil ook zodra het kan middeleeuwse wapens zoals zwaarden, bogen enzovoorts in bezit nemen puur als een collectie/decoratie en misschien mocht ik ze vinden oude echte zwaarden uit bijvoorbeeld een antiek winkel. Maar, nu weet ik niet helemaal hoe het zit met de wet qua wapens en specifiek middeleeuwse wapens in Nederland. Ik weet dat je 18 minimaal moet zijn om wat dan ook voor wapen te hebben, en een vergunning voor een geweer, maar hoe zit het met middeleeuwse wapens? Moet je dan ook een vergunning hebben of zitten daar aparte regels aan vast? Al op de site van rijksoverheid gekeken maar kan niks vinden tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Als de wapens vallen onder categorie 4 mag je die gewoon in bezit hebben, maar niet in het openbaar bij je hebben. Gewoon thuis in de kast leggen of aan de muur hangen dus. Onder categorie 4 vallen onder andere degens, zwaarden, sabels en bajonetten.

Je hebt geen vergunning nodig om dit soort oude wapens te verzamelen.
Inekez1
6 jaar geleden
ikzelf heb ook thuis een Indonesisch zwaard liggen, er is niks illegaals aan om hem in je bezit te hebben zolang je er maar niet vrolijk mee gaat rondzwaaien buiten je huis.