Waar staat in de wet dat ik niet de vogels mag voeren in mijn eigen tuin/huurhuis zomer of winter?

Tuinvogelstrooizaad + mezenbollen + mezenspeciaalvoer + vogelpindakaas. Tot nu 'mocht' ik in de winter wel voeren. Ik strooi voor alle vogels in mijn tuin. Zou het niet mogen was ik al eerder met huurcontract om de oren geslagen!?!

Brief wbv: klachten van bewoners over voeren van duiven, regelmatig overlast.
Wbv vond bron van vervuiling tijdens inspectieronde: etensresten!
"Het is zeer ongewenst om duiven te voeren omdat:
.het vervuiling geeft
.het nog meer duiven aantrekt
.het ratten en muizen aantrekt
.de duiven het niet nodig hebben om te overleven !!!!!
.duiven ziektes bij zich kunnen dragen
.de nesten op daken en in goten schade aan ons pand kunnen toebrengen. "

"Wij verzoeken u dringend om geen brood, etensresten en dergelijke over het balkon of op de galerijen te gooien.. Daarnaast vragen wij u om uw galerij, balkon en ramen regelmatig schoon te maken. Het is ook zeer belangrijk dat u in de broedtijd de nestjes verwijderd..

Het verwijderen en weren van duiven en het schoonmaken van de woongebouwen is een zeer kostbare aangelegenheid. In het kader van 'de vervuiler betaalt' melden wij u dan ook dat op het moment dat geconstateerd wordt dat u voert, de kosten voor de schoonmaak en/of herstelwerkzaamheden bij u in rekening worden gebracht. Wij gaan er van uit dat dit niet nodig zal zijn.

Dit speelt al paar jaar, wijkbeheerder verwijst naar Vogelklas Karel Schot, ik vertrouw meer op de Vogelbescherming, waar men zelfs positief staat in het 's zomers voederen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
29.5K
jc54
6 jaar geleden
Waar voer je nou eigenlijk, in je tuin, of op het balkon/galerij?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In mijn tuin.
Inekez1
6 jaar geleden
In welke gemeente woon je? Er kan een verbod zijn opgenomen in de apv. Landelijk is er geen wet die verbiedt om vogels te voeren, maar wel een wet die verbiedt om 'onrechtmatige hinder' te veroorzaken. Als jouw manier van voeren te veel duiven aantrekt, kan dat wel degelijk worden aangemerkt als onrechtmatige hinder. Beperk je tot voer voor kleine vogeltjes. Stop in elk geval met strooien op de grond, maar hang alleen nog vetbolletjes, pindaslingers of pindakaaspotten op. Nu het al zo dreigt te escaleren zou ik met de woningbouw in overleg gaan over een manier om nog wel de meesjes te kunnen voeren, zonder dat dat ook duiven aantrekt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Voeren van vogels is niet verboden, de boel vervuilen met eten of zaad zodat ongedierte wordt aangetrokken wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gemeente Rotterdam
portiekwoning met tuin
's morgens voeren tussen 8.30-9.30 uur
===>alles op zodra de duiven wegvliegen, geen andere dieren
ik strooi vogelzaad, geen etensresten
Vogelbescherming is hierin raadgever.
TurfGraver
6 jaar geleden
U veroorzaakt dus overlast in de buurt door de duiven te voeren.
Al is de koning raadgever, de gemeente is toezichthouder en moet handhaven.
LeonardN
6 jaar geleden
"Vogelbescherming is hierin raadgever." Nogmaals je verwart hier de zaken. Laten we stellen dat de vogelbescherming gelijk heeft. Dat zegt nog niet dat jij op elke plek mag voeren. Er zijn namelijk nog meer regels, wetten en belanghebbenden en/of gedupeerden. Als ik wekelijks mijn ramen moet wassen omdat mijn onderbuurvrouw steeds voedert, dan zal het mij worst wezen wat de vogelbescherming adviseert.
Inekez1
6 jaar geleden
De vogelbescherming adviseert niet om duiven te voeren! Ze geven zelfs tips hoe je vogelvoer kunt aanbieden aan kleine vogeltjes en voorkomen dat grotere vogels (zoals duiven) ermee aan de haal gaan. Willens en wetens duiven voeren - met welk soort voer dan ook - terwijl bekend is dat dat overlast en schade veroorzaakt, moet je gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaar of wat geleden is overeengekomen met deze zelfde wbv-medewerker dat ik de vogels 'mocht' voeren => in de winter.
En nu ineens niet meer.
Etensresten zijn niet in mijn tuin te vinden.
Of de buren moeten mee helpen! :) Ik strooi tuinvogelstrooizaad, voor alle vogels + mezenbollen + mezenspeciaalstrooivoer + vogelpindakaas. Ik strooi voor alle vogels in mijn tuin. Zou het niet mogen was ik al eerder met bv huurcontract om de oren geslagen, mag ik aannemen!? Kleine noot: buren die bbq-en meerdere keren per week, geven iedere zomer overlast. Wordt toegelaten. Buren die partytenten bouwen die zomer en winter overlast geven, geluid- en uitzicht blokkeren. Wordt toegelaten. Hondjes die om een vlieg aanslaan en pas na 10-15 min tot de orde worden geroepen. Is ook overlast. Kan je wel zeggen dat ik er van alles bij haal, is wel relevant. Overlast is overlast.
Inekez1
6 jaar geleden
Misschien is in de loop der jaren de duivenoverlast en schade door de duivenpoep toegenomen. Als buren gaan klagen komt woningbouw kijken. Klachten van buren is op zich geen reden om iets te verbieden, maar schade aan gebouwen door de duivenpoep lijkt mij een goede reden voor de wbv om in te grijpen. Je kunt natuurlijk niet stellen dat jij het recht hebt om overlast te veroorzaken omdat een ander dat ook doet. Zo werkt het niet. Voor de wbv gaat het ook niet alleen om overlast, maar om daadwerkelijke (financiële) schade als gevolg van de duiven. De tekst die de wbv gebruikt is duidelijk van algemene aard en niet specifiek geschreven voor jouw tuin. Kennelijk worden er wel vaker bewoners gesommeerd om te stoppen met het aantrekken van duiven. Ik weet niet wat er nog meer in de brief staat, maar de citaten die jij geeft gaan specifiek over duiven en niet over gewone, kleine tuinvogeltjes. Dus vergeet die duiven, die sterven echt niet uit in de winter. Concentreer je op de kleine tuinvogeltjes door alleen nog te voeren met bolletjes, netjes, slingers en andere dingen die je ophangt en geen voer meer op de grond te strooien. Die kleine vogeltjes hebben het harder nodig dan de duiven en zijn bovendien veel leuker om te zien.
LeonardN
6 jaar geleden
"Kan je wel zeggen dat ik er van alles bij haal, is wel relevant." Is het niet. Als jij overlast ervaart van buren, kan jij klagen bij politie en of verhuurder en kunnen die als de klacht terecht is ingrijpen, als dat nodig is. Draai de zaak eens om. De buren geven wederom een barbequefeest met luide muziek tot ver in de nacht, jij belt en de politie komt en het eerste wat de buren zeggen is: "Ja maar andere buren zorgen ervoor dat er steeds duivenstront overal zit!". Dan zegt de politie toch ook niet, "Oh dan laten we het zo". Wat nu nog niet helemaal duidelijk is (althans voor mij). Zo je nu in het geheel niks meer mogen voeren (dus geen slingers, bolletjes), of enkel geen voer meer wat op de grond komt?
Rieneke1
6 jaar geleden
Voor als je toch de duiven wil blijven voeren even een praktisch advies. Duiven hebben, itt andere vogels, de neiging om gerust een paar uur te gaan zitten wachten op meer voer als je gedurende de dag blijft voeren., en ondertussen koeren ze en ontlasten ze zich.Als je op een vast vroeg tijdstip voert, en wel zoveel dat alles met een kwartiertje weg is, en de rest van de dag geef je niets meer, dan beperk je de overlast enorm. Na een paar dagen weten de vogels dat er na het ontbijt niets meer te halen is, en blijven ze ook niet hangen.Succes, en lief dat je je om de vogels bekommerd.

Antwoorden (1)

"Waar staat in de wet dat ik niet de vogels mag voeren in mijn eigen tuin/huurhuis zomer of winter?"

Dat staat nergens in de wet, maar daar win je het niet mee. Je stelt jezelf dan ook de verkeerde vraag. De vraag die je beantwoord zou willen zien is:

"Kan de verhuurder mij dwingen geen vogels meer te voeren?"
Of
"Kan de verhuurder mij aansprakelijk stellen voor de geleden schade die is ontstaan door het voeren van vogels/deponeren van etensresten in mijn tuin? (en zal een rechter daarin meegaan als ik in verweer kom)"

En op die vraag is het antwoord waarschijnlijk:
Ja de verhuurder mag dat verbieden en een rechter zal, als voldoende duidelijk gemaakt kan worden dat jij de oorzaak bent daarin meegaan en zelfs een boete op kunnen leggen.
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/files/uitspraken/6%20april%20-%20uitspraak%20schijtreiger.pdf

Er staat ook nergens in de wet dat je je geluidsapparatuur niet op de hardste stand mag zetten. Wat wel in de wet beschreven is, is dat jij geen (geluidsoverlast mag veroorzaken. )

"Dit speelt al paar jaar, wijkbeheerder verwijst naar Vogelklas Karel Schot, ik vertrouw meer op de Vogelbescherming, waar men zelfs positief staat in het ‘s zomers voederen."
Totaal irrelevant voor dit verhaal. Het maakt niet uit voor de schade of overlast wie er in deze gelijk heeft.
LeonardN
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ In een andere aflevering oordeelde Mr Visser dat het niet verboden is vogels te voeren in de tuin, tenzij het gaat om excessief voeren met bijkomende overlast. Dat was in deze aflevering niet het geval en de rechter besloot dat mevrouw de vogeltjes mocht blijven voeren.
https://www.sbs6.nl/programmas/mr-frank-visser-doet-uitspraak/videos/8b2UpUp0uDR/mr-frank-visser-doet-uitspraak/ Geen enkele zaak is natuurlijk 1:1 te vergelijken met de situatie van Jodokus. En ook voor ons niet vanachter een computer te beoordelen hoe erg de overlast en/of schade is die ontstaat door het voeren van duiven. Maar in z'n algemeenheid kun je wel stellen: vogeltjes voeren mag, maar niet zodanig dat dat leidt tot schade of ernstige overlast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bekend is dat er andere culturen zijn waarin het verboden is om voedsel weg te gooien. In Rotterdam wonen meer dan 230 nationaliteiten, daar zit dus het punt van: geen etensrechten!
Is bij mij geen sprake van. Daarom, is het wettelijk mogelijk dat mij verboden wordt om vogels in mijn eigen tuin te voeren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een buur klaagt over vogelpoep: Zij kan niet meer op blote voeten in haar tuin... vol met plavuizen. Zij loopt altijd op blote voeten.
Andere buur klaagt over duiven die op haar balkonrand zitten. Zij zitten er niet meer sinds er een grote zwarte negvogel op geparkeerd is
LeonardN
6 jaar geleden
"Bekend is dat er andere culturen zijn waarin het verboden is om voedsel weg te gooien. In Rotterdam wonen meer dan 230 nationaliteiten, daar zit dus het punt van: geen etensrechten!
Is bij mij geen sprake van. " Je haalt er steeds allerlei argumenten bij die er niets mee te maken hebben. Wat Jantje uitvreet heeft geen effect op Pietje. "Daarom, is het wettelijk mogelijk dat mij verboden wordt om vogels in mijn eigen tuin te voeren?"
Jouw eigen tuin?
Of de tuin die jij huurt?
Als het echt jouw eigen tuin is wordt het heel lastig zoiets af te dwingen, maar volgens mij huur je. En ja het is mogelijk om voeren te verbieden, als je huurt, en anders is wel het mogelijk om jou aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Maar zoals ik het lees, verbiedt de huurvereniging het jou niet, maar vragen ze je ermee op te houden OF anders zal men de gemaakte kosten op jou verhalen, of proberen te verhalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in de plaatselijke APV