Schoenmaker heeft mijn schoenen verpest, schoenen zijn nieuw best duur. Wat zijn mijn rechten hierin betreft vergoeding van mijn schoenen?

Ik heb mijn schoenen naar de schoenmaker gebracht voor een nieuwe onder zool. Het zijn schoenen met nieuwwaarde van 250-300 euro. Schoenen opgehaald en thuis bekeken. Er zit een nieuwe zool op maar, het metalen hak stuk waar de zool op zit is nu helemaal beschadigd met krassen etc. Het leer van de rest van de schoen lijkt wel geschaafd of versleten. En ik had inleg zooltjes in mijn schoenen waarvan de linker een beetje in de rechter schoen zat gepropt en de linker nergens te bekennen was?!

Kort om, de schoenmaker heeft het echt helemaal verpest.
En ik wil weten wat ik hier aan kan doen, ik hoop dat hier iets van een klachten commissie voor bestaat.
Maar sta open voor elk advies.

Dank.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Antoni
6 jaar geleden
Eerst maar even zo snel mogelijk terug naar de schoenmaker en met hem overleggen over het probleem. Pas als hij het niet wil oplossen kan er een commissie aan te pas komen. Kijk voor meer informatie op www.juridischloket.nl. De adviezen die je hier https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/ vindt, gelden in dit geval ook. Overigens vind ik het niet slim dat je pas thuis keek of je wel tevreden was met de reparatie. Dat zal de schoenmaker waarschijnlijk ook zeggen.
Antoni
6 jaar geleden
Dit https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/klachtenprocedure/ is de website van de Geschillencommissie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede aanvulling, Antoni. Door thuis pas de reparatie te bekijken verspeel je waarschijnlijk een deel van je rechten, in elk geval m.b.t. de ontbrekende inlegzool. De schoenmaker kan nu immers zeggen dat je die zelf wel kwijt gemaakt zult hebben en bewijs dan het tegendeel maar eens.
Je kunt eventueel nog 'dreigen' met de publiciteit opzoeken (bijv. koude douche van Radar). Veel bedrijven binden dan vaak alsnog in.
Antoni
6 jaar geleden
Dank je.

Antwoorden (1)

Om een schoen te kunnen verzolen moeten ook de binnenzooltjes eruit. Waarschijnlijk is er per ongeluk eentje blijven liggen.
Door het vastklemmen van de schoen is ook het leer en metaal iets beschadigd. De schoenmaker had dat natuurlijk weer netjes kunnen oppoetsen en polijsten, maar had daar wellicht extra kosten voor gerekend. Als ik mijn leren bergschoenen laat verzolen heb ik altijd de keuze: alleen nieuwe zolen, of na het verzolen ook het leer een onderhoudsbeurt geven. Optie 2 is duurder en leer onderhouden kan ik prima zelf, dus dan krijg je inderdaad schoenen terug die er wat gehavend uitzien. Het leer kun je waarschijnlijk zelf gewoon even invetten, uitpoetsen en dan ziet het er al snel weer mooi uit.

Ik zou morgen eerst maar eens vriendelijk aan de schoenmaker vragen of het ontbrekende binnenzooltje per ongeluk is blijven liggen. En of hij een polijstmachine heeft om het metaal weer even te poetsen. Dreigen met klachtencommissies of schadevergoeding vragen kan altijd nog. Met een vriendelijke vraag zijn de meeste problemen het snelste opgelost.
Inekez1