Als iemand een joint rookt en de volgende dag in de auto stapt en getest wordt, is diegene dan strafbaar?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de bloed- en speekseltesten.

Ik hou van een jointje van tijd tot tijd, maar ik begin me nu steeds meer zorgen te maken over wat ik allemaal lees in het nieuws. Als ik nu een jointje rookt en de volgende dag in de auto stap en getest wordt, ben ik dan strafbaar? Ook als ik niet meer high of stoned ben, maar alleen om het feit dat het nog in m'n bloed- of speeksel zit?

Ik deel uiteraard de zorgen die men heeft over mensen die rijden onder invloed, maar schieten we niet een beetje door?

Bij voorbaat bedankt voor uw reactie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@dedadelboom, Je wordt alleen getest als er een reden is om je aan te houden. Dan wordt de uitkomst van de test gerelateerd aan de reden van aanhouding. Van het rijgedrag bijvoorbeeld.
Zo eenvoudig kun je pech hebben.
https://www.metronieuws.nl/nieuws/2011/08/in-de-auto-stappen-na-blowen-kan-rijbewijs-kosten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2180870-zo-lang-mag-je-niet-autorijden-na-drugsgebruik.html
Ritsuka
6 jaar geleden
Veel testen reageren ook positief op andere stoffen, van iets dat je hebt gegeten, en zijn he lemaal niet nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De ademtesten om cannabisgehalte op te meten staan nog niet op punt, maar met een bloedtest weten ze nauwkeurig je gehalte.

@dedadelboom: Er bestaat ook zoiets als alcoholcontroles of drugscontroles.

Antwoorden (1)

Als de THC-waarde in het bloed te hoog is "JA".

Het gaat niet om de tijd na de laatste joint, net zo als het niet gaat om het aantal uur na je laatste glas bier. Alles gaat in eerste instantie om de gevonden waarde in de speekseltest en (als deze te hoog is) uiteindelijk om de waarde in de bloedtest.

De speekseltest geeft je een voordeel, deze is waarschijnlijk maar zuiver op 15 microgram per liter. Als je daarna de bloedtest laat doen en je zit dan nog steeds boven de 3 microgram per liter ben je strafbaar.

"Bij de bloedtest kunnen nóg veel lagere waardes worden gemeten, maar hier is de norm voor strafbaarstelling gesteld op 3 microgram THC per liter bloed."

Hoeveel uur dat is is afhankelijk van een hoop factoren:
-lichaamsgewicht
-dosering
-frequentie gebruik
-stofwisseling

Meestal zal je na een paar uur (4 of meer) wel onder de 15(zweettest) microgram zitten, maar zeker is het nooit. Na 24 uur kan de bloedtest bij zware gebruikers nog steeds positief uitslaan, doordat de THC in weefsel zit.

""
Wie te hoog scoort op de bloedproef, kan worden gestraft met maximaal drie maanden celstraf of een geldboete tot €8.200 (!). Ook zal de politie een melding doen bij het CBR, dat het rijbewijs voor minimaal één jaar zal intrekken. Het rijbewijs kun je na een jaar terugkrijgen, op twee voorwaarden:
– je bent een jaar lang ‘clean’ gebleven, te bewijzen met drugstesten;
– er ligt een positief advies van de psychiater met wie je (verplicht) gesprekken voert.

De testen en de psychiater moet je zelf betalen, de kosten zitten al snel boven de €1.000. Na teruggaaf van het rijbewijs zul je nog minstens twee jaar lang ‘herkeuringen’ krijgen, waarin wordt gekeken of je toch weer drugs hebt gebruikt. In het CBR-traject wordt gewerkt met urinetesten. Deze hebben voor de cannabist als groot nadeel dat ze ver ‘terugkijken’ omdat ze niet op THC testen maar op het afbraakproduct THC-COOH. Druggebruik van wéken terug is nog aan te tonen.
""
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De roes van cannabis blijft langer hangen dan van alcohol. Daar moet je rekening mee houden. Het is niet omdat je de voornaamste effecten van cannabis niet meer voelt, dat je helemaal uit de roes bent. Dagen na het gebruik kan het nog steeds invloed hebben op je cognitieve functies. En dat is minder het geval bij alcohol. Maar alcohol is in principe ook drugs, dat beseffen er veel te weinig. In de meeste gevallen zal de politie eerst je alcoholgehalte testen. Als dit gehalte ok is dan zal je geen verdere tests moeten ondergaan. Tenzij je op dat moment wel geïntoxiceerd bent door cannabis of andere soft-/harddrugs. Dan volgt er een ademtest of in het slechtste geval een bloedtest op het politiekantoor.
LeonardN
6 jaar geleden
"De roes van cannabis blijft langer hangen dan van alcohol."
Bron? "Daar moet je rekening mee houden."
Juist niet. Het gaat niet om de invloed die je nog hebt, het gaar enkel en alleen om de waardes die gevonden worden als je kijkt naar strafbaarheid. Het zou juist veel eerlijker zijn als je een alertheidstest af zou moeten leggen. Zo pak je ook veel sneller slaperige mensen eruit, maar zullen mensen die een strafbare waarde die geen klaarblijkelijke invloed heeft kunnen laten gaan. "Dan volgt er een ademtest of in het slechtste geval een bloedtest op het politiekantoor."
Er volgt zover ik weet en kan vinden een zweettest. Als je daarop positief bevonden wordt volgt een bloedtest die uiteindelijk de doorslag geeft. https://www.lagrolaw.nl/nl/actueel/rijden-onder-invloed-speekseltest-en-grenswaarden-drugs-inge De speekseltest is net als de ademtest een controlemiddel dat aangeeft òf er drugs zijn gebruikt of niet. Als de test aangeeft dat er drugs zijn gebruikt, is er een verdenking van het rijden onder invloed van drugs en wordt van de bestuurder een bloedmonster afgenomen, waarna in het laboratorium de soort en de hoeveelheid drugs per liter bloed wordt bepaald. Komt die hoeveelheid boven de voor de aangetroffen drugssoort geldende grenswaarde uit, dan levert dat bewijs op voor het rijden onder invloed van drugs.