Is garantie overdraagbaar?

Ik zag gisteren bij de Rijdende Rechter dat een man in het ongelijk werd gesteld over de volgende kwestie:
Een autohandelaar heeft een auto gekocht van een particulier waarbij een reviseerde versnellingsbak ingezet was. De particulier had hierbij een bon met 6 maanden garantie. De versnellingsbak ging na een maand kapot en de autohandelaar eist garantie bij het bedrijf die de versnellingsbak erin heeft gezet. Het bedrijf van de versnellinsgbak zegt dat in zijn algemene voorwaarden staat dat de garantie die hij geeft niet overdraagbaar is. Hij heeft hem niet direct van hem gekocht dus krijgt geen garantie. De autohandelaar zegt ja maar de garantie zit op het product en niet op de klant.
De rechter zei dat de autohandelaar inderdaad GEEN recht had op garantie.

Tot gisteren wist ik dus echt niet.
Vorige week heeft een maat van me een auto bij een particulier gekocht. Deze man had netjes alle onderhoudsboekjes en facturen met garantie. Hij zei ook dat als er iets mis is met de onderdelen dat mijn maat dus garantie had.

Nu begrijp ik dus dat je behalve dat je bewijs hebt dat de onderdelen vervangen zijn verder niks aan deze garantie hebt?

Is het per definitie zo dat garantie niet overdraagbaar is of moet dit in de algemene voorwaarden staan?

Doen de meeste bedrijven hier moeilijk over?

Bedrijven krijgen zoveel klanten, kunnen ze weten dat ondanks dat ik de factuur heb, het onderdeel niet bij hun heb gekocht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er was daar ook een vervalste factuur . Die zo vals was dat iedere ondernemer dit had moeten herkennen. Daarbij garantie was standaard daar een maand op Reperaties . Garanties op materialen kunnen overdraagbaar zijn maar dat moet expliciet beschreven zijn.
Het is nog maar net dat als je een nieuwe auto verkoopt de volgende eigenaar ook garantie krijgt. Maar vaak met uitsluitingen op roest van binnen uit tot ? Daar was nog een onbelicht hiaat . Bedrijf had een transactie met particulier mogelijk toch een handelaar en een anonieme koper en verkoper die zich als particulier voorstelde en die mogelijk de vervalste factuur had gemaakt . Zonder geldige juiste factuur is het onmogelijk service of garantie af te dwingen. Daarbij garantie van een bedrijf op een particulier dan weer op een bedrijf is ook glad ijs. Maar die valse factuur maakte het een totaal verloren zaak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat begreep ik ook allemaal. Maar de rechter ging daar niet eens op in verder. Hij zei dat hij gewoon geen garantie had, al had dat factuur wel echt geweest.

Antwoorden (1)

Om aanspraak te maken op garantie moet je je altijd melden bij de verkopende partij. In dit geval had de eiser zich moeten melden bij die anonieme persoon van wie hij de auto had gekocht. Dit is echter een particulier en geen bedrijf of handelaar. Dan heb je in principe dus geen garantie.

In veel gevallen zal een winkel niet moeilijk doen over een garantiekwestie als jij met je kapotte stofzuiger en een aankoopbon bij de winkel komt, ook al heb je de stofzuiger met bon van iemand anders gekocht. Enerzijds is moeilijk te controleren of jij de eerste koper was, anderzijds is het in geval van een defect product niet de winkel die de kosten voor reparatie draagt, maar de fabrikant. De winkel is dan alleen tussenpersoon, verleent jou de service maar heeft daar verder geen torenhoge kosten aan.

In de uitzending van de Rijdende Rechter had de leverancier van het auto-onderdeel wel een groot belang bij het weigeren van de garantie. Los van de discussie of die garantie overdraagbaar was, was er ook sprake van een vervalste factuur. De eiser had dus wel het product, maar niet de originele aankoopbon daarvan.

Een verkoper mag in zijn algemene voorwaarden of garantievoorwaarden zetten dat de garantie niet overdraagbaar is. Krijg of koop je iets van een vriend of familielid, dan kun je in geval van problemen altijd vragen of degene die het product daadwerkelijk gekocht heeft even het contact met de verkoper wil leggen.

Wil je iets kopen van een particulier via bijvoorbeeld marktplaats, zoek dan eerst uit of het bedrijf waar de aankoopbon van is en bij wie de garantie geclaimd zou moeten worden, een uitsluiting heeft voor het overdragen van garantie.

Wil je zeker zijn van garantie, koop dan niet van een particulier. Doe je dat toch, dan is de lagere prijs de compensatie voor het gemis aan garantie.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat de factuur vervalst was wist ik ook, maar dit deed niet ter zake bij het oordeel van de rechter. Bedankt voor je antwoord. Hier ga ik iig wel rekening mee houden want dit wist ik niet.
Maar in het ergste geval: Die maat van mij heeft de auto gekocht. De verkoper (particulier) leek heel meegaand en betrouwbaar, wat als er iets van de garantie kapot gaat en hij is bereid mee te werken om te laten zien dat hij het onderdeel in zijn auto heeft laten zetten?
Zegt de garage (die moeilijk doet) dan van nee de auto staat niet meer op uw naam of moet hij dan wel meewerken aan het verlenen van de garantie?
Inekez1
6 jaar geleden
"De verkoper (particulier) leek heel meegaand en betrouwbaar..." Niemand koopt een auto van een particulier die onbetrouwbaar overkomt. Ook (of juist) oplichters komen heel betrouwbaar over. Of die verkoper in geval van problemen wil meewerken is vraag 1. Hoe de garage daar tegenover staat is vraag 2. Dat laatste zal ook voor de garagehouder een afweging zijn van kosten versus aantasting van de goede naam. Kan de garagehouder het euvel voor een paar honderd euro verhelpen, dan is het voor hem niet de moeite waard om moeilijk te doen en zijn goede naam op het spel te zetten. Gaat het om een paar duizend euro en heeft de betreffende garage toch al geen goede naam, dan valt er voor de garagehouder niks meer te verliezen dan dat geld, en dat zal hij dan willen voorkomen. Er is dus van te voren niet te zeggen hoe de particuliere verkoper èn de garagehouder met de situatie zullen omgaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Inekez1
"Niemand koopt een auto van een particulier die onbetrouwbaar overkomt. Ook (of juist) oplichters komen heel betrouwbaar over."
Dat ben ik met je eens.
Maar als je een beetje mensenkennis hebt weet je wel met wie je te maken hebt. Ik ben 1 keer opgelicht (dom van mezelf) en de 2 keer erna kon ik het voorkomen.
Maar in de uiterste situatie begrijp ik dat je geen recht hebt op de garantie.