is de inhoud van een dagvaarding in een strafzaak openbaar?

kun je deze - als derde dus - bijvoorbeeld gaan inzien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet volledig. Op de website van rechtspraak.nl kan je de dagvaardingen bekijken, evenals het zittingsrooster. Dit geld niet voor minderjarigen

Antwoorden (1)

Nee, dagvaardingen zijn niet openbaar. Dit is een processtuk dat van het Openbaar Ministerie naar de verdachte wordt verzonden. In het beginsel zijn processtukken niet door derden in te zien. Zelfs een raadsman (advocaat) kan pas kennisnemen van processtukken nadat deze een verzoek bij het Openbaar Ministerie heeft gedaan.

Pas wanneer de terechtzitting plaatsvindt, kunnen mensen informatie krijgen over de inhoud van de zaak. Terechtzittingen zijn meestal openbaar, tenzij het gaat over minderjarige verdachten of andere bijzondere gevallen. Uitspraken van rechters en raadsheren zijn altijd openbaar.