Is die vriendin strafbaar? En met welke straf? Evenals haar neef?

Hi!

2 weken voor de zomervakantie heeft een vriendin (15 jaar ikzelf ben 17 jaar) van mij een berichtje gestuurd met dat ze gepest word. En ze heeft haar neef (16 jaar) ook een bericht gestuurd. Samen hebben ik en die neef tegen die jongen (16 jaar) gezegd die haar pestte dat ie moest stoppen en ophouden ermee. Even later komt ie heel stoer tegen ons praten en dat hij zijn vrienden erbij ging halen enzo. Dus ik en die neef zijn naar haar school gegaan. En hebben het uit proberen te praten maar daaruit blijkt dat ie niet zou stoppen, die neef is helemaal woest geworden en heeft hem een paar hoeken gegeven. Even later komt politie en die neef en ik vluchten naar de bus en komen veilig thuis aan.

Even later hoorden we dat die jongen aangifte heeft gedaan tegen die neef. Maar die vriendin heeft nu ook problemen met school. Ze heeft het tegen ons verteld en we zijn uit vrije wil naar die school gegaan, ze had ons niet geroepen en ze wist ook niet dat we zouden komen. We hebben dat gevecht ook niet op een school terrein gehouden. Dus dit is buiten school om lijkt me? Ondertussen heeft die directeur tegen die vriendin gezegd dat die neef opgehaald zou worden de volgende dag door de politie. (Die directeur heeft niks te zeggen daarover?) maar de politie kwam niet en was dus blijkbaar alleen om hem bang te maken. Want ze weten niks over die neef en die vriendin doet haar mond niet open. En vandaag kwam haar mentor naar haar toe, (derest komt in de reacties)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaag kwam haar mentor naar haar toe, en heeft tegen haar gezegd dat hij haar ouders zou mailen en dat ze problemen krijgt met de politie. Nu is mijn vraag... Heeft zij een strafbaar feit gepleegd? Zij heeft niks misdaan toch? Kan ze daarvoor gestraft worden?
Zoja, wat voor straf zou dat dan zijn? Die neef heeft wel een strafbaar feit gepleegd en dat valt onder mishandeling waarschijnlijk, treed de politie hier hard tegen op of zouden ze eerder denken van: "dat doen jongeren eenmaal zolang het maar geen 2e keer gebeurd en laat ze het zelf maar uitvechten" en watvoor straf kan hij verwachten? Groetjes, Stefano
Reddie
6 jaar geleden
Rondvertellen dat je gepest wordt is geen strafbaar feit. Dus ik weet niet waar die mentor de politie vandaan haalt.
En wat die hoek betreft, ik denk niet dat de politie daar op in zal gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar heb je inderdaad gelijk in Reddie, en tegenwoordig als je al leerling naar je mentor gaat dan word er niks gedaan of hij/zij maakt het pesten nog erger. Dan vinden ze je een snitch (verrader). En als je naar je ouders gaat. Tjaa, wie schaamt zich niet voor zijn ouders op school?
svetivlas
6 jaar geleden
@Stefano0805. Mijn complimenten aan jou en die neef omdat jullie in ieder geval hebben laten merken dat pesten een smerig tijdverdrijf is waar je slachtoffers mee tot het uiterste kunt drijven. Aan jullie zou iedereen een voorbeeld moeten nemen zodat de pesters meteen weten dat dat niet geaccepteerd wordt. Dan zou de wereld er voor veel jongens en meisjes een heel stuk beter uit zien. En maak je niet druk over die hoeken van die de neef gaf, ook de politie heeft een hekel aan pestkoppen. Van mij voor jullie in ieder geval een dikke ++
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel @svetivlas. Het zou inderdaad beter zijn als meerdere mensen hier actie in ondernemen. Ik ben iemand van respect, en vooral bij vrouwen. Ik ben iemand die echt boos kan worden als je geen respect toont voor een vrouw als ze niks misdaan heeft. Hij noemde haar steeds hoer en gooide haar op de grond. Like wtf? Dit is een meisje dat verre van een hoer is. Is een braaf meisje en doet geen vlieg kwaad. Dat zien mensen als gauw als "makkelijk prooi". Ik hoop inderdaad dat de politie er een hekel aanheeft en dat ze geen stappen ondernemen. Die pestkop heeft vast alleen verteld wat wij misdaan hebben en niet wat hij op school allemaal tegen der doet waardoor de politie alleen ziet dat wij verkeerd zijn. Inmiddels moet slachtoffers moeder naar school komen voor een gesprek. Ze laat bewijzen zien hoe hij tegen ons praat. En laat ook bewijzen zien dat hij heel veel gesprekken heeft verwijderd. Ik zou zo graag bij dat gesprek aanwezig willen zijn en vertellen hoe ik erover denk. Dan is het gesprek zo voorbij denk ik. Ik vind het tof hoe jullie allemaal meedenken. Hou je vooral niet in met reacties! Typ wat je wilt typen. Wij kunnen er wijzer van worden en misschien wel tegen de pestkop gebruiken! Ik verwacht nog meer reacties! ;)
HeerVoldemort
6 jaar geleden
...ik zou willen dat er vroeger iemand geweest was die mijn pesters een paar beuken gegeven had. Inclusief mijn mentor die met het pesten begonnen is. Had mij een hoop verdriet bespaard.

Het beste antwoord

Het is een actie die gevolgen heeft tot in de school. Dus het bedreigd de orde binnen de school, dus dat vechten zal niet geaccepteerd worden. Nu hebben zowel de school als de beschermers van die vriendin hun tanden laten zien. Maar of het wel of niet een zaak is van de politie is een derde. Dat de school een melding doet is een en inlichten van de politie geen optie, maar een verplichting. Dit om verdere vechtpartijen of ander ongewenst gedrag te voorkomen.

Mocht tot een straf komen accepteer het, maar waarschijnlijk zal het bij een waarschuwing blijven. Zolang er maar geen risico op herhaling is. Nu heeft een school zijn eigen regels en zal proberen het intern op te lossen. Maar zeker zal het wel een staartje krijgen. En het zal zeker nog veel over gepraat worden.