Mag ik een bijl bezitten?

Ik dacht eraan een bijl te kopen voor houthakken (ik leef sinds kort in de bossen), maar ik weet helemaal niet of hiervoor een vergunning nodig is! Mag je een bij; dus zonder vergunning bezitten? En zo ja, mogen minderjarigen deze dan ook gebruiken (enthousiast neefje)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K
svetivlas
6 jaar geleden
Voor het bezitten van een bijl hoef je geen vergunning te hebben, maar voor het hakken van bomen wel als je geen eigenaar bent. En zelfs al ben je eigenaar zou ik eerst informeren of er kapvergunningen nodig zijn in een bos. Daarbij blijft een bijl een gevaarlijk stuk gereedschap en menig amateur heeft er mee in zijn been gekapt. wees dus voorzichtig met je neefje en met jezelf, want met het snoeien van de takken wijst de bijl wel naar je toe. Geen kinderspeelgoed dus.

Het beste antwoord

Ja, een ieder mag een bijl bezitten net als allerlei andere op het oog levensgevaarlijke apparaten en stukken gereedschap. De bijl moet je natuurlijk wel gebruiken waar hij voor dient en op een plek waar deze logisch is. In een auto op de achterbank terwijl je op weg bent naar een "high-profile"-voetbalwedstrijd met kans op rellen wordt vaak niet gewaardeerd.

Als deze echter in de tuinkast of in een boomstom zit is er niets aan de hand. Ook je neefje mag er mee houthakken, of jij en zijn ouders dat zien zitten is een tweede.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Maar zelfs achter in de auto kan een bijl een probleem opleveren, net als bijvoorbeeld een honkbalknuppel. de wet
"7° Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen." Een bijl netjes verpakt, achter in de auto is geen probleem.
ik heb vaak meerder bijlen, een kettingzaag en een breekijzer achterin liggen (vanwege werk) ik moet dus soms opletten wat ik doen, als ik naar de Sinterklaas intocht zou gaan, moet ik eerst opruimen..
LeonardN
6 jaar geleden
Klopt dat soort gevallen zijn vrij lastig. Vriend van me had een stuk gereedschap in zijn zijdeur laten zitten naar een hardcorefeest. Volgens de agent had het weer geen probleem geweest als het voorwerp achterin had gelegen, maar was de bereikbaarheid van het gereedschap een probleem. Er is geen rechtszaak over gevoerd, maar wellicht was het te winnen geweest. Zulke gevallen zijn een hoop interpretatie, en geval per geval basis. Dit ging dan weer om een bedrijfsklusbus waarbij gereedschap natuurlijk logisch is en je ook niet kan verwachten dat de hele inboedel eruit gehaald wordt om naar een feestje te rijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt! Namens mij, mijn neefje en mijn oude kachel die ik vond op zolder! En geen zorgen, ik heb al met mijn broer en zijn vrouw gepraat voordat ik deze vraag stelde. ;)