Als je als minderjarige vroegtijdig vuurwerk afsteekt, kan je dan ook een boete krijgen in plaats van een verwijzing naar bureau HALT?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet in plaats, het is boete van € 100,-- per artikel én een Halt-verwijzing.
LeonardN
6 jaar geleden
Als je de verwijzing naar HALT weigert (in overleg met je ouders) krijg je gewoon alsnog de boete. https://denhelderactueel.nl/2014/12/jongeren-riskeren-halt-straf-bij-negeren-vuurwerkregels/
"Minderjarigen (12 tot en met 17-jarigen) die zich niet aan de regels houden kunnen een taakstraf of een boete krijgen. Wordt een jongere voor het eerst aangehouden door de politie, dan kan hij of zij kiezen tussen een boete of een taakstraf via bureau HALT. Voor dit laatste is toestemming nodig van de ouders. Is een jongere al eerder in de fout gegaan of wil hij of zij geen taakstraf, dan wordt Justitie ingeschakeld en volgt een boete." Boete of verwijzing.

Antwoorden (3)

Ja, een minderjarige boven de 14 kan ook een boete hiervoor krijgen. Ook kan deze persoon beide straffen tegelijk opgemegd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Ook kan deze persoon beide straffen tegelijk opgemegd worden. Heb je daar een bron van.
De 14 jaar klopt iig niet.
Ja, als je een verwijzing naar HALT krijgt kunnen jij of je ouders die optie weigeren en krijg je een boete (en/of een andere daarvoor geldende straf). Je zou het dus als een keuze kunnen zien; of de boete, of naar HALT.

https://denhelderactueel.nl/2014/12/jongeren-riskeren-halt-straf-bij-negeren-vuurwerkregels/
"Minderjarigen (12 tot en met 17-jarigen) die zich niet aan de regels houden kunnen een taakstraf of een boete krijgen. Wordt een jongere voor het eerst aangehouden door de politie, dan kan hij of zij kiezen tussen een boete of een taakstraf via bureau HALT. Voor dit laatste is toestemming nodig van de ouders. Is een jongere al eerder in de fout gegaan of wil hij of zij geen taakstraf, dan wordt Justitie ingeschakeld en volgt een boete."

Toegevoegd na 12 uur:
https://www.politie.nl/nieuws/2017/december/29/08-halt-verwijzingen-en-boetes-voor-te-vroeg-afsteken-vuurwerk.html

Vier jongeren in Vlissingen, vier in Arnemuiden en twee in Meliskerke werden betrapt op het te vroeg afsteken van vuurwerk. Zij krijgen – in overleg met hun ouders – een HALT verwijzing OF een boete.

Toegevoegd na 13 uur:
http://nul251.info/jip/rechten-en-plichten/jeugdstrafrecht/
Halt, een alternatieve straf
Als je iets hebt gedaan dat strafbaar is en je bent tussen de 12 en 18 jaar, dan kan de politie je doorsturen naar Bureau HALT. HALT kan je een alternatieve straf voor gevangenisstraf geven. HALT staat voor: het alternatief. Dat betekent ‘ een andere mogelijkheid’. >>>In plaats van<<< dat je jeugddetentie of alleen een geldboete krijg, krijg je bij Halt de kans om je fout goed te maken door een werk of leerstraf uit te voeren. Soms moet je ook gemaakte schade terug betalen. Je moet dan bijvoorbeeld de aangerichte schade herstellen of (deels) vergoeden.
LeonardN
6 jaar geleden
De vraag is of je als minderjarige een boete kunt krijgen ‘in plaats van’ een verwijzing naar Bureau Halt.
Het antwoord is “Neen, de minderjarige kan geen boete krijgen ‘in plaats van’.

De jongeren tussen de 12 en 18 jaar krijgen namelijk bij het afsteken van vuurwerk buiten de gestelde tijden een proces-verbaal waarin een boete en/of een verwijzing naar Halt is vermeld (als die mogelijkheid er is). De jongere krijgt een leer/werkstraf van bijvoorbeeld zes uur in de plaats van alleen een geldboete of jeugddetentie. Let op dit is de strafeis per afgestoken artikel.
Het kan zijn dat de jongere niet in aanmerking komt voor de doorverwijzing naar bureau HALT wegens het niet voldoen aan de vereiste voorwaarden. De jongere heeft het bv in de voorgaande periode al te bont gemaakt.
Wordt de Halt-straf naar behoren verricht dan wordt het proces-verbaal niet doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. Een positief afgeronde Halt-straf wordt niet opgenomen in de justitiële documentatie. De jongere krijgt dus geen ‘strafblad’.
Hoewel de jongere niet verplicht is om deel te nemen aan een HALT-project (artikel 77e lid 1 en 2 Sr.) is het geen kwestie van kiezen tussen een taakstraf aanvaarden of de boete betalen. Het is een kwestie van de taakstraf weigeren omdat bv de ouders de toestemmingsverklaring niet willen ondertekenen. Als de ouders de toestemmingsverklaring voor de taakstraf niet ondertekenen, (voor verdachten jonger dan 16 jaar geldt dat de ouders moeten instemmen met een verwijzing naar Halt) wordt het opgemaakte proces-verbaal doorgestuurd naar de officier van justitie en wordt de zaak wel in de justitiële documentatie opgenomen.
Ervaring heeft geleerd dat de boetes voor de minderjarigen die dan geëist worden door de Officier van Justitie of opgelegd worden door de kinderrechter beduidend hoger zijn dan de € 100,-- per afgestoken artikel of de paar uren rommel opruimen onder het toeziend oog van Bureau HALT.

Dus Ja, minderjarigen kunnen een boete krijgen voor het afsteken van vuurwerk buiten de gestelde tijden via de administratieve afhandeling van de Officier van justitie of via strafoplegging door de kinderrechter, maar niet ‘in plaats van’ een verwijzing naar Bureau Halt, als een soort ruilhandel.