Heeft een bus bij een gelijkwaardig kruispunt voorrang?

Heeft een bus binnen de bebouwde kom in een gelijkwaardig kruispunt voorrang, ook al komt hij van links?

En heeft een bus voorrang bij een gelijkwaardig kruispunt buiten de bebouwde kom, ook al komt hij van links?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Bus is geen voorrangsvoertuig

Antwoorden (3)

Nee, een bus is een gewoon motorvoertuig.
jc54
6 jaar geleden
De enige voorrangspositie voor een bus is als deze weg wil rijden bij een halte binnen de bebouwde kom. Verder gelden voor een bus dezelfde voorrangsregels als voor een auto. Een bus die van links komt op een gelijkwaardige kruising heeft dus geen voorrang.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen een tram heeft een bijzondere/afwijkende voorrangspositie in het verkeer.

Zie ook:
http://www.theorieplaza.nl/voorrang/voorrang-tram-bij-een-voorrangskruispunt/

De bus is, op het wegrijden vanaf een halte binnen de bebouwde kom na, een gelijkwaardig voertuig.

Overigens maakt de wetgeving hierbij geen verschil tussen een lijnbus en een (al dan niet ingehuurde) touringcar. Beiden hebben voorrang...

Met betrekking tot de wegmarkeringen, en doelgroepen die er gebruik van mogen maken, dan weer wel: er is verschil tussen een strook aangeduid met "LIJN BUS" en "BUS".