Mag je hotel reserveren voor een dagje als je 16bent en je gaat met je vriend van 19?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Jij mag dat niet, want je bent niet handelingsbekwaam. Je vriend mag dit wel.
tinus1969
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Handelingsbekwaam betekent niet dat je nooit niets mag kopen. Het betekent dat de aankoop van een product zoals een dure scooter teruggedraaid KAN worden door de ouders als deze het er niet mee eens zijn en de verkoper dan wel haast verplicht is daaraan mee te werken. Het is nu niet zo dat een minderjarige strafbaar is als deze iets koopt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@LeonardN
Je rukt een schrijffout uit zijn verband.
LeonardN
6 jaar geleden
Welke schrijffout?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat minderjarig verward wordt met handelsbekwaam.
tinus1969
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix het één volgt uit het ander. Dus wat is je punt?
LeonardN
6 jaar geleden
Ik snap er niets van idd. De enige die een schrijffout begaat ben ik. -HandelingsONbekwaam betekent niet dat je.. Had ik moeten schrijven. Ik heb enkel moeite om handelingsonbekwaam hetzelfde te classificeren als "niet mogen handelen". Ik probeer dat te nuanceren zodat de vrager begrijpt dat deze zonder angst gewoon de handeling kan verrichten en deze niet hoeft te vrezen voor een boete of strafvervolging (of de hotelier niet bang hoeft te zijn).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@tinus1969
Mijn vorige reactie was een antwoord op de vraag van LeonardN.
Het is dus geen aanval op jouw woorden, tinus1969
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN,. jouw probleem is, dat je teveel bezig bent met allerlei woordjes zelf betekenis geven. Handelingsbekwaam is een goed gedefinieerde juridische term. Jouw nuance is in zoverre onzinnig, dat de vrager wel wat te vrezen heeft, namelijk dat de boeking (zowel bij het boeken zelf als bij het inchecken) wordt geweigerd. Dit nog los van gedoe met de ouders als wettelijk vertegenwoordiger.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zou er graag een heel epistel over schrijven, maar laat dat maar even. Ik heb er iig weer wat van opgestoken. Ik hoop de vrager ook.
Mag je hotel reserveren voor een dagje als je 16bent en je gaat met je vriend van 19?

Ik zeg dat jij dat mag, maar dat is net hoe je het woord mogen interpreteert.
Laten we uitgaan van wat er kan gebeuren als je probeert te boeken. En wat de mogelijke consequenties zijn.

1. Het kan zijn dat een hotel bij voorbaat geen minderjarigen laat boeken. (wellicht met argument 2b in ogenschouw genomen)
2. Er is een kans dat de boeking niet wordt verhindert door het hotel.
2a Je ouders komen er niet achter, of je ouders keuren de transactie goed. Niets aan de hand.
2b Je ouders komen er achter EN keuren de transactie niet goed EN nemen actie op de zaak en gaan via de mogelijkheid die de wet biedt proberen de transactie nietig proberen te verklaren via handelsonbekwaamheid. De hotelier zal jouw het geld terug moeten betalen en de reservering bestaat niet meer.

Als je 2b wilt voorkomen of je komt op situatie 1 uit dan kan je je vriend beter laten boeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Praktisch gezien kan je het beste even bellen met het hotel en vragen of ze minderjarigen laten boeken. Als je ouders het goed vinden vermeldt dat er dan zo nodig bij.
LeonardN