Als een schilder zijn werk op facebook/pinterest zet mag ik er dan een afdruk van maken en bv canvasschilderij van maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja dat mag zolang het maar bij een 1 (of heel beperkt aantal) kopieën blijft en deze niet voor de verkoop is.

"Artikel 16b Auteurswet gaat over de meer ‘traditionele’ vormen van het verveelvoudigen voor eigen gebruik: overschrijven, natekenen, naschilderen, fotograferen en fotokopiëren. Zo’n privékopie mag u zelf maken, maar u mag ook iemand anders vragen om die voor u te maken. Dit alles dient zonder commercieel oogmerk te gebeuren."
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vraag het met name omdat Facebook en pinterest bij uitstek sites zijn om te delen en je bij Facebook zelf kunt bepalen met wie je het deelt. Ik haal het niet van de site van de kunstenaar. Soms zie je dat er een watermerk overheen zit of lage resolutie, maar in dit geval niet. Ik begrijp uit je reactie dat auteursrecht ook in die gevallen blijft bestaan.
LeonardN
6 jaar geleden
Ja. Auteursrecht is er altijd direct en zonder dat dit aangegeven wordt. Watermerken zijn enkel een praktisch middel om verveelvoudiging tegen te gaan. Door iets op Facebook of Pinterest of waar dan ook te zetten vervalt niet het auteursrecht. Maar gelukkig voor jouw eenmalige specifieke geval is er een uitzondering gemaakt. Dat voorkomt een rechtszaak over een printje dat je voor jezelf houdt. En geeft een artiest de middelen om massaproductie tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk. Dank je wel.
SentWierda
6 jaar geleden
En wat gebeurt er als dat gekopieerde canvasschilderij naderhand opduikt in een kringloopwinkel?
Om een probleem in de winkel te voorkomen is het wel zo aardig de schilder van tevoren te informeren over het plan een canvasschilderij te maken.
LeonardN
6 jaar geleden
En wat gebeurt er als dat gekopieerde canvasschilderij naderhand opduikt in een kringloopwinkel? Als er geen stroom van die dingen te ontdekken valt is er weinig mee te doen. "is het wel zo aardig de schilder van tevoren te informeren over het plan een canvasschilderij te maken." Ik ga niet over wat aardig is.