Wat is het nadeel als het minnelijk traject niet lukt en je komt in de WSNP?

wat zijn de nadelen van de WSNP ten opzichte van het minnelijke traject (MSNP)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is geen kwestie van voor of nadeel. U kunt niet kiezen voor een van deze twee trajecten.
Eerst moet het minnelijk traject worden doorlopen voordat de WSNP aangevraagd kan worden.
Is het eenmaal zover dat de rechter toestemming verleent voor de WSNP-regeling, dan kan dat vaak een opluchting zijn.Houdt er wel rekening mee dat die drie jaar ene duffe ellende zijn. Het is wel de enige en laatste kans om ooit schuldenvrij te zijn en met een schone lei verder te gaan en van die vreselijke dure aanmaningen verlost te zijn. Doordat u dan gewend bent aan het strenge regime is er een kans dat u daarna royaal geld overhoudt per maand. Duizenden hebben het gered en zijn al jaren schuldenvrij.

Antwoorden (1)

Het minnelijke traject is dat je een afbetaalregeling met je schuldeisers treft.

Nadelen van de WSNP zijn:
- het duurt 3 jaar, je bent daarna wel helemaal met een schone lei, eventuele andere "lijken uit de kast" van voor die 3 jaar, hebben dan ook geen rechten meer
- je moet voor de rechter komen, met ook als kans dat je in een schuldhulpverleningstraject komt
- de plichten zijn best zwaar: verplicht solliciteren voor een baan tot 40 uur per week, al je gegevens blootleggen (bank, uitgaves, etc), gedurende 13 maanden gaat al je post via de bewindvoerder, grote uitgaves moet je verantwoorden of overleggen met je bewindvoerder (auto, verhuizing etc)
- al met al ook een administrieve last die je erbij krijgt, maandelijks/jaarlijks alles goed doorgeven.
- je moet echt je goede wil tonen (de rechter-commissaris bepaalt of je in de WSNP mag en de bewindvoerder controleert dit streng)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'het duurt 3 jaar' , nee dat hoop je, soms duurt het (veel) langer, 4 tot 7 á 8 jaar. Fijn als je ook een bron vermeld JacqST. Niet alleen voor vs ook voor anderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Looptijd is maximaal 5 jaar volgens
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Schulden/Wet-schuldsanering-natuurlijke-personen/Paginas/procedure.aspx#tabs en https://rechtwijzer.nl/schulden/schuldsanering-wsnp/hoe-lang-duurt-het-wsnp-traject 3 jaar is het meest gangbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier is een hele duidelijke en handige bron
http://adeorbedrijfsadvies.nl/diensten/wsnp-aanvraag-enof-begeleiding/