Moet je een trekkerrijbewijs (certificaat van vakbekwaamheid) hebben als je op de trekker wilt werken, ook als je al rijbewijs B hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in Nederland een trekkerrijbewijs hebben om met een trekker op de openbare weg te mogen rijden. Op eigen erf mag men vanaf de leeftijd van 16 jaar ook zonder rijbewijs een tractor besturen. Vanaf 18 jaar is geen trekkerrijbewijs meer nodig.
dus als je een rijbewijs b hebt ben je al 18 dus dan is dat niet meer nodig.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@me: rijden mag altijd, dus op je 16e verjaardag mag je zonder(!) 'trekkerrijbewijs' naar de kroeg. Echter, de arbo wil **wanneer je aan het werk bent** op de trekker een certificaat van vakbekwaamheid zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mijn woorden, deze staan in wikipedia zoals ook staat bij mijn bronvermelding.
ja je zal het moeten hebben als je op de openbare weg rijd met een tractor. Rijd je zonder tractor rijbewijs en je veroorzaakt een ongeluk dan ben je niet verzekerd, of een ander veroorzaakt een ongeluk waar bij je betrokken bent dan heb je al een probleem met de politie of met de verzekerings maatschappij.