Wat gebeurt er als er ten onrechte een erfenis wordt afgenomen?

Naar aanleiding van deze vraag:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/631548/geld-erfen-vermoord

Voorbeeld:
De vrouw van Plato is miljonair. Zij wordt vermoord en Plato wordt opgepakt en schuldig bevonden.

Hij heeft geen recht meer op de erfenis en daardoor erft de zwager van Plato alles. In een paar jaar jaagt de zwager al het geld er doorheen.

Na 5 jaar blijkt dat Plato ten onrechte beschuldigd is en wordt hij toch nog vrijgesproken en onschuldig bevonden.

Het geld van de erfenis is echter op. En de zwager is met de noorderzon vertrokken.

Als tweede vraag ik mij ook af. Plato was getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. En had een fiks bedrag op zijn spaarrekening, gebeurde er met zijn geld?

6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als er ten onrechte een erfenis wordt afgenomen, kan de erfgenaam een civiele procedure starten om de erfenis terug te krijgen. De erfgenaam kan ook een schadevergoeding eisen als gevolg van de onrechtmatige afname.
Bronnen:
een maand geleden