Wordt een stuk oceaan buiten territoriale wateren van het moederland als een bedrijf daar iets bouwt?

Bijv: een bedrijf bouwt windturbines of een boorplatform in open zee, buiten territoriale wateren. Wordt dan een stuk grond daaronder en/of daar omheen een deel van het land waar het bedrijf is gevestigd?

Poet
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja, een bedrijf kan iets bouwen buiten de territoriale wateren van het moederland. Dit wordt ook wel 'high seas' genoemd. Het bedrijf moet echter wel voldoen aan de internationale wetten en regels die gelden voor deze wateren.
Bronnen:
een maand geleden