Begrijp ik het goed dat elke gedetineerde minstens 6 weekenden verlof heeft?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/welke-rechten-heeft-een-gedetineerde

"Verlof voor gedetineerden
Ook uw recht op verlof hangt af van het soort inrichting waar u verblijft:

gesloten inrichting: 6 keer per jaar een weekend verlof;
een halfopen gevangenis: 1 keer per 4 weken een weekend verlof;
een open gevangenis: elk weekend verlof."

Ik vond het een bijzondere ontdekking. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met 20 jaar gevangenisstraf (maar geen TBS), voor moord veroordeeld is, en dat dan de familie van het slachtoffer hem een paar maal per jaar ziet winkelen in de plaatselijke supermarkt.

Maar misschien mis ik iets essentieels hier.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Inekez1
6 jaar geleden
Verlof wil niet zeggen dat de gedetineerde maar kan doen en laten wat en waar hij wil. Aan een verlof worden wel regels gekoppeld. Die kunnen per gedetineerde en per verlof anders zijn. De dader van een moord, geweldszaak of zedenzaak zal niet zomaar toestemming hebben om in de buurt van het slachtoffer te gaan winkelen of rondlopen. De ene gedetineerd kan tijdens verlof verplicht worden om alleen in eigen huis en buurt (met een straal van xx meter of kilometer rond huis) te zijn. Woont het slachtoffer ook in die buurt, dan kan het zijn dat de gedetineerde tijdens zijn verlof juist niet in en rond zijn 'eigen' huis en buurt mag komen maar verplicht elders moet logeren.
Edraket
6 jaar geleden
En wie houdt er toezicht, dat de dader niet in de buurt van de woning van het slachtoffer komt? Als je in Nederland slachtoffer bent, is er niemand die opkomt voor je rechten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het pleidooi van strafrecht advocaat Peter Plasman, gehouden op het Nationale Strafrecht Congres op 23 juni 2017 in Utrecht
http://advocatenblad.nl/2017/09/20/plasman-weg-met-het-slachtoffer/

Antwoorden (1)

gedetineerde komt in aanmerking voor algemeen verlof wanneer hij ten minste een derde deel van de al dan niet onherroepelijk en onvoorwaardelijk opgelegde straf heeft ondergaan én zijn strafrestant nog ten minste drie maanden en ten hoogste een jaar bedraagt (artikel 14 lid 1 RTVI).
Onder het voornoemde strafrestant is van belang dat hieronder ook wordt begrepen de vervangende hechtenis in de zin van de artikel 24 c Wetboek van Strafrecht en de ‘Mulder-gijzeling’ in de zin van artikel 28 lid 1 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). Bovendien worden meerdere aaneengesloten straffen aangemerkt als één straf.

Algemeen verlof is niet mogelijk als de gedetineerde in een inrichting verblijft met regimesgebonden verlof; als de gedetineerde tevens ter beschikking is gesteld; als de gedetineerde in een extra beveiligde inrichting (EBI) of uitgebreid beveiligde inrichting verblijft; óf als de gedetineerde in een Elektronisch Detentiehuis is geplaatst (artikel 14 lid 3 RTVI).