Mag de supermarkt de plus je bsn nummer van je.Je ID kaart of paspoord NSN nummer gebruiken om te scannen ?

in de supermakt plus zag ik bij iemand zijn internet Modem kwam om halen Die degene moest zijn ID kaart af gefen en het personeel ging met hun telefoon zijn bsn nummer scannen Ik vindt dit echt niet kunnen ik streep mijn bsn nummer altijd door .het personeel zegt zondag dat nummer kunnen wij het niet mee geefen

Toegevoegd na 5 minuten:
een foute zondag is eigelijk zonder

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo te lezen aan je verhaal kwam deze persoon een aan hem geadresseerd pakje ophalen. Om zeker te weten dat hij echt de persoon is aan wie het pakje verstuurd is. Moet van de verzender het bsn nummer gecheckt worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja dat klopt
Computoon
6 jaar geleden
Ik denk dat het personeel verkeerd geinstrueerd is. Het gaat erom dat men het registratienummer van het identiteitsbewijs registreert voor dit doel en het soort bewijs, of dit nu een rijbewijs, paspoort of ID-brwijs is. Niet om het BSN.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@hansdijkman, u schijft dat u uw BSN-nummer altijd doorschrapt. Waar en waarom moet u dan altijd uw ID-kaart tonen? Dat is heel bijzonder, ik ben echt benieuwd naar de reden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op campings of hotels wilde men nog wel eens een kopie maken van ID-bewijzen, ook bouwplaatsen deden dit regelmatig. Bij het laatste waren er al bouwbedrijven die dit expliciet niet
meer deden. Veel mensen gebruikten daarvoor een speciale afdekker zodat o.a. BSN erbuiten viel. Wat vooral interessant in de vraag is:
Het gaat om een modem, dus niet om een leeftijdscheck voor alcohol en/of tabak.
Het wordt gescand (althans zo beweert de vrager) met mobiele telefoons van het personeel. (ik kan me hier niets bij voorstellen*). Wat er hier ook gebeurt (scannen/opslaan BSN/registratienummer) het komt heel vreemd over. Voor afgifte van een simpel modem zou er toch geen machine over identiteitsbewijs gehaald hoeven worden lijkt me, zeker niet de privé-apparatuur van het personeel. Ik zou bedanken en mijn internetprovider vragen of dit niet op een andere manier kan. * @hansdijkman
Weet je zeker dat wat je zegt allemaal zuiver juist is? Nog een interessante om te lezen
http://www.tabaknee.nl/nieuws/item/811-van-rijn-wimpelt-kamervragen-af-over-wettigheid-id-scanners-bij-leeftijdscontrole
En dan vooral de respons van mr. K. Hollemans die geen spaander heel laat van de laconieke antwoorden van Van Rijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De heer Kaj Hollemans, werkzaam onder de naam KH Legal advice, ex beleidsmedewerker van het Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport, beweert wel eens meer ongeremd het tegendeel van hetgeen de staatssecretaris Van Rijn uitlegt. En graag via de site Tabaksindustrie & haar kompanen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De site heet
http://www.tabaknee.nl Heel interessant dus dat iemand van de anti-tabakslobby (en dus niet van de tabakslobby zoals beweert lijkt te worden), een systeem probeert tegen te houden welke wellicht een voordeel zou zijn voor zijn zaak, maar daar juist fel tegen strijdt omdat het ingaat (of in lijkt te gaan) tegen privacywetgeving. "beweert wel eens meer ongeremd het tegendeel van hetgeen de staatssecretaris Van Rijn uitlegt" En dat is zo bewonderenswaardig. Je kan natuurlijk ook stilletjes alles over je heen laten komen en pas gaan piepen als het veel te laat is.

Antwoorden (2)

Nee dat mogen ze niet. (Of er moet een speciale wet voor zijn die dat regelt, maar die is er niet).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/welke-organisaties-mogen-mijn-burgerservicenummer-bsn-gebruiken

Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?

Alle overheidsorganisaties mogen gebruik maken van uw burgerservicenummer (BSN). Andere organisaties mogen uw BSN gebruiken als dit in een wet staat.

Gebruik BSN door overheidsorganisaties
Overheidsorganisaties gebruiken uw BSN om hun taak uit te voeren. Dat mag alleen als uw BSN hierbij nodig is. Overheidsinstanties krijgen alleen de gegevens die ze nodig hebben. Ze krijgen dus niet al uw gegevens.

Gebruik BSN door andere instanties
Organisaties buiten de overheid mogen uw BSN gebruiken als dit in een wet is bepaald. En alleen voor het doel dat in de wet staat omschreven. Een zorgverlener (zoals uw huisarts of tandarts) is bijvoorbeeld verplicht uw BSN te gebruiken. Dat staat in de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg. En banken moeten uw BSN gebruiken voor uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. Dit staat in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Uitwisseling persoonsgebonden gegevens
Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN dus niet gebruiken als deze geen gegevens van u hoeft vast te leggen.

Toegevoegd na 12 uur:
Jurist Kaj Hollemans, gespecialiseerd in wet- en regelgeving rond alcohol, drugs en tabak, noemt het gebruik van de scanners illegaal en roept klanten op hun ID-bewijs niet meer te laten scannen in winkels. ,,Een ID-scanner leest de MRZ-strook, deze strook van cijfers en letters bevat allerlei persoonsgegevens. Dat gegevens niet worden opgeslagen is niet relevant, met scannen vindt verwerking plaats en dat mag niet. De verwerking is niet bedoeld om aan de verplichtingen te voldoen van de Drank- en Horecawet maar het dient alleen als rekenhulp en is dus onrechtmatig.''

Toegevoegd na 12 uur:
Bedenk goed dat dat nog gaat over scanners die daarvoor speciaal bedoelt zijn en om een overtreding te voorkomen (tabak/alcohol). Dat personeel met eigen apparatuur bezig gaat met ID-bewijs voor een internetmodem is buiten elke redelijkheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat mag, de ID-scanners zijn hulpmiddelen en het gebruik hangt af van de omstandigheden waarvoor deze worden gebruikt.
Bepaalde overheidsinstanties zijn verplicht het BSN-nummer te controleren en te gebruiken, maar dat houdt niet in dat het in alle omstandigheden verboden is het BSN-nummer in combinatie met de persoon de juistheid van de identiteit te controleren.
De goedgekeurde ID-scanners slaan geen gegevens op maar controleren dmv het scannen van het BSN-nummer alleen de identiteit van de persoon.

Staatssecretaris Van Rijn gaf eerder aan dat het gebruik van ID-checker om de identiteitsgegevens te controleren niet automatisch verboden is. Het is van belang welke gegevens worden gescand en dat de ID-checker voldoet aan de Wet bescherming persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik hecht meer waarde aan de visie en het oordeel van Staatssecretaris Martin van Rijn dan aan een visie van een ex beleidsmedewerker van het Ministerie van VWS en niet geheel uit vrije wil is vertrokken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid:
Je stelt "ja dat mag". Gaat dat dan over het specifieke geval in de vraag?
-Medewerkers die met eigen apparatuur een ID-bewijs en dus BSN van iemand scannen om een pakketje op te halen.
Of gaat dat dan enkel over
-Het scannen van BSN/MRZ-strook om te voorkomen dat men alcohol en/of tabak verkoopt aan minderjarigen. Over het eerste heeft Van Rijn niets gezegd denk ik, en het tweede is niet zuiver de vraag. Voor het eerste lijkt het me niet dat Van Rijn nu per se een voorstander is. Maar ik kan me vergissen.