De sportschool heeft mijn persoonsgegevens verstrekt voor commerciële doelen van een ander bedrijf. Mag dat?

Kan de sportschool een geldboete krijgen? Heb ik recht op een compensatie ivm de schending van mijn privacy?

Dank!

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Antoni
6 jaar geleden
Wat staat hierover in jouw overeenkomst met de sportschool, of de algemene voorwaarden daarvan?
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat Antoni zegt.
Lees kleine letters van verschillende sites waar je je aanmeld voor de grap. :)
Wouter2011
6 jaar geleden
@Antoni
"De persoonlijke gegevens van de leden zijn strikt vertrouwelijk en worden enkel en uitsluitend voor administratieve doeleinden van " de naam van de sportschool" gebruikt. Deze gegevens worden nooit voor commerciële doeleinden aan derden ter beschikking gesteld." Dat staat in de algemene voorwaarden. De overeenkomst meldt niets over mijn persoonsgegevens
Antoni
6 jaar geleden
@Wouter2011, dan vraag ik me af: hoe weet je zo zeker dat het de sportschool is geweest die jouw gegevens aan het andere bedrijf heeft verstrekt?
Wouter2011
6 jaar geleden
@Antoni De sportschool heeft het me gemaild. Die mail bewaar ik...
Kan de sportschool een geldboete krijgen? Heb ik recht op een compensatie ivm de schending van mijn privacy? Dank!
TurfGraver
6 jaar geleden
Neem contact op met een advocaat.
Die zal je nodig hebben als je iets wil beginnen.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ TurfGraver Dat heb ik al gedaan... Mijn ervaringen met advocaten is dat je zelf alles uit moet zoeken. En dat je ook fouten van advocaten moet corrigeren :-)
Antoni
6 jaar geleden
Eerst maar eens beginnen met informeren bij de sportschool over de reden van dit gedrag: Is er door de sportschool misschien per ongeluk een fout gemaakt? Waarom overtreedt de sportschool de regels en voorwaarden die zij zelf heeft opgesteld? Realiseren ze zich daar wel wat ze hebben gedaan? Levert dit niets op, dan kan je bij de sportschool schriftelijk een duidelijk omschreven klacht indienen met daarbij een uitleg wat jij een goede oplossing van je klacht ziet. Reageert men daar niet op of niet zoals jij wilt, dan kan je naar mijn idee het beste een bemiddelaar inschakelen, bijvoorbeeld de Consumentenbond. Misschien kan ook het Juridisch Loket www.juridischloket.nl helpen, al is de kans groot dat men je daar zal doorverwijzen naar een advocaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, bovenstaande reactie 'klacht naar Klachtenkompas' is per ongeluk verkeerd geplaatst. Hoort bij een andere vraag van Wouter2011 Met vr gr
JoanDArc
Wouter2011
6 jaar geleden
@ JoanDArc Dank! Ik zal een klacht idd plaatsen. Weet je misschien welke geldboete de sportschool kan krijgen voor het verstrekken van mijn persoonsgegevens aan derden voor commerciële doeleinden?
Wouter2011
6 jaar geleden
@Antoni Dank! Weet jij misschien welke geldboete de sportschool kan krijgen?
Antoni
6 jaar geleden
@Wouter2011, nee, dat weet ik niet.

Antwoorden (1)

Art. 49 van de Wbp bepaalt dat indien iemand schade lijdt doordat in strijd wordt gehandeld met een van de bepalingen, deze schade kan worden verhaald op de partij die de wet schendt. De vraag is altijd of er in strijd is gehandeld.
Voor het vorderen van schade moet onderscheid gemaakt worden tussen drie soorten.
1. Materiële schade, bv vermogensschade;
dit kan geleden verlies of gemiste winst zijn.
Lijkt mij niet van topassing.
2. Immateriële schade;
kan zijn het missen van levensvreugde of enig psychisch onbehagen, wegens onterechte opname in een onbekend register.
Hier is weinig rechtspraak over en tot op heden is nog onvoldoende grond gebleken voor toekenning van vergoeding.
3. Vergoeding van redelijke kosten.
Voor vergoeding van redelijke kosten hoeft er niet per se schade te zijn geleden. Dit kunnen kosten zijn voor advies door deskundigen bv voor het schrijven een brief met aansprakelijkheidsstelling. Juridische bijstand bij het starten van een civiele procedure, kosten minstens 768 euro (minimaal twee punten liquidatietarief).

Belangrijk hierbij is het antwoord op de vraag of de genomen stappen redelijk zijn.
Als u namelijk denkt dat het bestuur van de sportschool zich niet houdt aan regels van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kunt u dit kostenloos doorgeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarna zij een alternatieve interventie starten dmv een gesprek met of een brief aan de organisatie.
De AP (tot 1 januari 2016 het CBP) kan pas een bestuurlijke boete opleggen nadat het een bindende aanwijzing heeft gegeven. De overtreder krijgt een termijn waarbinnen de aanwijzing moet worden opgevolgd. Dit is de hoofdregel.

In de vraag staat: “De sportschool heeft mijn persoonsgegevens verstrekt voor commerciële doelen van een ander bedrijf”.
In een reactie schrijft u dat in de Algemene Voorwaarden staat dat de persoonlijke gegevens nooit voor commerciële doeleinden aan derden ter beschikking worden gesteld. Dit lijkt met elkaar in tegenspraak. De ene partij heeft echter geen absoluut recht om iedere verwerking te verbieden die de hem niet bevalt, maar de andere partij moet wel bewijzen dat er een uitzondering geldt.
Organisaties die persoonsgegevens verwerken, hebben een informatieplicht. Een organisatie moet u laten weten wat zij met uw gegevens doen. Door u een e-mail te sturen (waarvan de inhoud mij onbekend is), waarop u had kunnen reageren, kan het zijn dat de sportschool aan deze plicht heeft voldaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wouter2011
6 jaar geleden
@JoanDArc Dank! De handelingen van de sportschool zijn idd in tegenspraak met de algemene voorwaarden...
De sportschool heeft me een e-mail gestuurd na het verstrekken van mijn persoonsgegevens aan derden. Mijn toestemming werd niet gevraagd. Ik ben benieuwd welke bewijzen van een uitzondering de sportschool heeft.