Mag je al verloven als je 14 bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is je gegund! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom deze vraag?

Antwoorden (11)

Ja, alleen voor trouwen onder de zestien dien jetoestemming te hebben v/d koningin (formaliteit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Burgerlijk Wetboek 1:31: Artikel 31 * 1.Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt. * 2.Het in het vorige lid vermelde huwelijksbeletsel bestaat niet wanneer zij die met elkander een huwelijk willen aangaan de leeftijd van zestien jaren hebben bereikt en de vrouw een verklaring van een arts overlegt dat zij zwanger is, dan wel haar kind reeds ter wereld heeft gebracht. * 3.Onze Minister van Justitie kan om gewichtige redenen ontheffing verlenen van het in het eerste lid genoemde vereiste.
__________________________________________ Met andere woorden, bij gewichtige redenen kan de minister ontheffing verlenen. Niet de koningin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minister doet dit dan ook in opdracht van de koningin en dat is niet meer wat ik zeg, bij bepaalde leeftijdsgroepen beslist de koningin, maar het blijft een formaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koningin heeft geen plaats in die wet, ze ondertekent ze slechts, dus nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbele vergissing. Op dit punt heeft zij wel het laatste woord is historisch, en daarnaast is zij gewoon lid van de eerste kamer (alleen maakt zij daar geen gebruik van). Dus plaats in de wet heeft ze wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit slaat echt nergens op, het is gewoon een archaïsche gedachte die bij menigeen is blijven hangen. Bovendien vergis jij je ook dubbel, de leeftijdsgrens van 18 en 16 met verklaring van arts en toestemming van ouders is er om kinderen te beschermen tegen afgedwongen huwelijken. Vat de 'gewichtige redenen' uit het derde lid dus ook maar niet al te lichtzinnig op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me volledig bij Jeroen aan. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet maar Rick, doe vooral geen moeite om het ergens mee te ondersteunen.
Voor elke uitzondering op de minimum leeftijd voor trouwen is beperkte handlichting nodig.
Dit kun je aanvragden door een verzoek in te dienen bij de konigingin.
Op je veertiende kun je misschien eerst eens een goede vriendschap opbouwenm alsje elkaar dan goedkent (na een jaar of drie ofzo) en je bevalt elkaar nog stees genoeg, fan kun je je verloven.
Een paar jaar later als je nog steeds waanzinnig goed met elkaarkunt omgaan kun je dan besluiten te trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg nee .
de beweegreden van de nee is dat je echt nog jong bent en later als je ergens midden 20 bent, dat je dan ziet wat je allemaal hebt moeten missen omdat je je zo vroeg gebonden hebt .
maak een wijze keuze want je kan het niet meer terugdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, tuurlijk mag dat. Verloven is vrijblijvend. Je belooft elkaar dat je bij elkaar wil blijven en te zijner tijd wil trouwen. Dat schept een hoop verwachtingen maar verplicht je nog tot niks. Er zit ook geen wettelijke status aan vast of zo.
Je mag ook als zesjarige je vriendje een vriendschapskettingkje geven, precies het zelfde. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bij verloven hoort geen officieel document of iets dergelijks... je belooft enkel om je 'op den duur' voor altijd aan elkaar te willen/gaan verbinden. That's all.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook nog een stapel van die kettingen liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Player die je er bent!
Je doet maar wat je niet laten kan! Verloven stelt immers niks voor als je 14 bent, en heeft ook geen enkele bindende of officiele factor.
Veel plezier ermee hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Verloven is namelijk niets anders dat zeggen dat je wilt gaan trouwen. Het is geen officiele verbinding. In ondertrouw gaan of echt trouwen mag niet (zomaar) op je 14e. Daarvoor moet je geloof ik zelfs toestemming krijgen van de koningin. Maar verloven mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Toelichting:
De verloving is het wederzijds geven van een trouwbelofte. De verloving geeft geen rechtsvordering tot het aangaan van het huwelijk, noch tot schadevergoeding wegens niet-vervulling van de belofte. De verloving zelf is dan ook een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag je verloven
er zijn landen waar het heel normaal is.
je kunt je wel afvragen: waarom zou je dat doen?

simpele ja/nee vragen, dat is een beetje erg eenvoudig en eigenlijk niet echt de bedoeling van deze site.
juist onderbouwen, uitleggen, toelichten, daar gaat het een beetje om ook hier op GV.
alhoewel ik je eerlijk moet bekennen dat ik ook wel van korte, eenvoudige en simpele antwoorden houd.

suc6, met al dan niet verloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want verloven heeft geen juridische betekenis. Ten onrechte worden verloving en ondertrouw als dezelfde dingen gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas als je 18 bent en volwassen mag je verloven en daarna trouwen

dat is iets voor volwassenen,niet voor pubers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je verloven met je moeder, vader, zusje, broeryje, kat, hond, cavia en huismuis.
Ruime keus en de meeste van hen vragen geen geld ervoor. Voor deze love-bonds is geen leeftijdsbeperking naar beneden toe. Maar als je 16 ben en je wil je met jouw zus gaan verloven, dat moet jouw moeder toch maar een een gesprekje aanknopen.