Mag de marachaussee je bekeuren voor een snelheidsovertreding zonder te zijn staande gehouden?

Ik reed vanochtend te hard en merkte dat ik werd gevolgd door een auto van de marachaussee. Nu ben ik niet staande gehouden, is er desondanks een mogelijkheid dat ik een boete krijg?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja er is de mogelijkheid dat je een bekeuring thuis gestuurd krijgt.

Om te beginnen moeten de marechaussees bevoegd zijn tot het uitvoeren van politietaken. Niet alle marechaussees zijn dat. Je hebt ook de bewakingstak.

Daarnaast dient er een staandehouding plaats te vinden, tenzij dit om wat voor reden op dat moment niet mogelijk was. Mogelijk waren ze onderweg naar iets dat geen vertraging op mocht lopen etc.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie. Zou u me wat handvatten kunnen geven voor een eventueel WOB verzoek; welke informatie moeten ze verstrekken? 1. Rede van niet staandehouding, manier van meten met daarbij bewijs van ijken? Nogmaals dank.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Een wob verzoek is waarschijnlijk niet nodig. Ijkrapport ed kunt u opvragen via de site van cjib https://www.cjib.nl/ik-zoek-informatie-voor-bij-mijn-bezwaarschrift De andere gegevens worden door de verbalisant op de bon verwerkt en zijn ook op die manier op te vragen.
die mogelijkheid bestaat, maar over het algemeen bemoeien ze zich daar niet mee en richten zij zich op hun taken waar ze primair voor op de loonlijst staan