Ja, deze hebben wel degelijk juridische betekenis.
In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) worden in artikel 1 van het eerste hoofdstuk haaientanden gedefinieerd als "voorrangsdriehoeken op het wegdek".
In artikel 80 van het derde hoofdstuk van de RVV 1990 wordt de haaientanden hun betekenis in het verkeer toegekend: haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Let vooral op het woordje "bestuurders"; voetgangers zijn geen bestuurders en dus betekenen de haaientanden niet dat kruisende voetgangers daarom voorgaan. Bestuurders moeten voetgangers uiteraard wel voor laten gaan als deze om een andere reden voorrang hebben, bijvoorbeeld als de bestuurder afslaat en de voetganger rechtdoor gaat op dezelfde weg, of als na de haaietanden (ook) een zebrapad ligt waar voetgangers voorrang hebben.
Toegevoegd na 1 uur:
Een kruispunt met haaientanden is een voorrangskruispunt: een kruispunt van twee of meer niet-voorrangswegen waar door middel van verkeersborden en/of haaientanden is geregeld welke bestuurder voorrang heeft.
Vaak worden ten overvloede haaientanden op het wegdek aangebracht om de voorrangssituatie, zoals deze al door borden is aangegeven, te verduidelijken. Soms ontbreken de verkeersborden en wordt volstaan met uitsluitend haaientanden om de voorrangssituatie te definiëren.
Overstekende voetgangers hebben dus nooit voorrang wat dit betreft.
- Bronnen:
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haaientanden...
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangskruispunt