vroeger had je twee- en drietonige hoorns (hulpdiensten en politie). is dat nog het geval?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Nee, de drietonige hoorn bestaat niet meer. De geluidssignalen zijn nu voor alle hulpdiensten hetzelfde. Dit is allemaal vermeld in de Regeling optische en geluidssignalen 2009.

Op deze pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Meertonige_hoorn staat de volgende informatie vermeld over het gebruik van de meertonige hoorn in Nederland:

"Nederland

Zogenaamde voorrangsvoertuigen (onder andere politie, brandweer en ambulance) mogen een meertonige hoorn voeren als zij een dringende taak vervullen. Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2. Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz. Voor bestaande voertuigen en installaties gold tot 2014 een overgangsregeling. De tonen kunnen op verschillende snelheden worden afgespeeld: de hogere snelheid kan worden gebruikt bij het naderen van een kruispunt. Is de weg helemaal vrij, dan wordt de hoorn meestal uitgeschakeld."
Antoni