Kan je op je werk op blote voeten lopen?

Hallo mensen,

Ik loop eigenlijk altijd op blote voeten. Eigenlijk wil ik ook op blote voeten lopen op het werk, dit mag verzekeringstechnisch gezien natuurlijk niet.

Nu vraag ik mij af; kan ik hiervoor een verklaring schrijven waarin ik zeg dat ik de volledige verantwoordelijkheid neem voor het lopen op blote voeten?

Hoor graag,
robert

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
dit mag vaak ook niet in verband met hygiene, of dat je er representatief uit moet zien. Ligt natuurlijk aan je functie.
Inekez1
6 jaar geleden
"Nu vraag ik mij af; kan ik hiervoor een verklaring schrijven waarin ik zeg dat ik de volledige verantwoordelijkheid neem voor het lopen op blote voeten?" En wat als je toch gewond raakt aan je voet tijdens het werk en tijdelijk niet kunt werken? Zie je dan af van je ziektegeld? Moet de werkgever extra kosten maken om het werk dat jij tijdelijk niet kunt doen door een ander te laten doen? Betaal jij dat ook? En ook als met schoenen of sandalen aan hetzelfde gebeurd zou zijn? Zoiets moet je niet willen. Ik denk dat het zelfs juridisch niet eens mag of geen geldigheid heeft om een eigen verklaring te schrijven die een veiligheidsvoorschrift overruled. Arbo-wetten en veiligheidsvoorschriften zijn er niet voor niets. Als die met een A4-tje tekst te omzeilen zijn, zouden veel te veel werkgevers daar gebruik van willen maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let wel dat het jou echt heel veel geld kan kosten. Ik zal een voorbeeld geven wat ik bij een (ex)collega heb meegemaakt: die vertikte het om veiligheidsschoenen te dragen. Baas heeft hem laten tekenen dat t zijn eigen verantwoording is. (Zo een verklaring die jij dus wil). Laat er nou een half jaar later een heftruck over zijn voet rijden.. Verbrijzeld, 2 operaties nodig, voorde rest van t leven mank door een vastgezet enkelgewricht. Hij kreeg GEEN ziekteuitkering, GEEN vergoeding van kosten van ziekenhuis, GEEN vergoeding voor de tijd dat ie ziek thuis was niks. Geen vergoeding voor gemist inkomen (ziektewet)
Hij zit nu in de schuldsarnering. En dat zit ie voorlopig ook nog wel. De medische kosten zijn echt heel hoog hoor. Hij heeft nu zo een spijt dat ie zo eigenwijs was... Maar ja achteraf weten ze het wel goed.

Antwoorden (1)

Of dit mogelijk is, ligt aan het beroep en aan je werkgever.

Een badmeester of strandwacht zal het makkelijker mogen dan een bankmedewerker of politieagent. In sommige beroepen zal het sporadisch mogelijk zijn, bijvoorbeeld bij fotomodellen. In heel veel beroepen is het ongepast, onhygiënisch of zelfs gevaarlijk. Ook zal rekening moeten worden gehouden met wat gebruikelijk is in de sector en wat collega's, klanten en andere contactpersonen van het gedrag (zouden kunnen) vinden.

Als je je eigen bedrijf hebt of de volledige leiding hebt over een project, dan kan je hierin je eigen keuzes maken. Het gaat er dan met name om hoeveel macht je hebt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand als regisseur Paul Verhoeven zo'n keus ongestoord zou kunnen maken als hij op blote voeten zou willen lopen tijdens het regisseren van een film.
Antoni