Is het mogelijk om met een ID en buitenlandse paspoort te reizen?

Hallo,

Een vraag waar ik best een lange tijd mee zit... Is het mogelijk als je een dubbele nationaliteit hebt te reizen met je ID-card en buitenlandse paspoort stel:

Je vertrekt van Nederland naar Parijs (overstap) hier is het mogelijk om je ID te laten zien. Van Parijs ga je weer naar een ander land Mauritius. Op deze reis laat je je Mauritiaanse paspoort zien. En natuurlijk de terug reis het omgekeerde... Waar je vanaf Mauritius > Parijs je mauritiaanse paspoort laat zien en vanaf Parijs > Nederland je ID.

Toegevoegd na 1 uur:
Edit: Voor reizen naar Mauritius is er geen visum nodig. Bij de terug weg ga ik er vanuit dat je in Parijs door paspoort controle moet omdat je uit een land komt buiten EU. Moet je hiervoor geen visum hebben omdat je met een buitenlandse paspoort in Parijs komt om vervolgens door te reizen naar Nederland met natuurlijk je ID.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
6 jaar geleden
Als je met een ticket reis niet je moet namelijk je paspoortnummer of id nummer opgeven voor je reispapieren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met één ticket ga ik vanuit dat je bedoelt dat ik mijn ticket met één boeking heb gekocht? En niet apart 2 vluchten heb geboekt.
ronron1212
6 jaar geleden
Ja

Antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk. Je hoeft voor verschillende etappes of de heen- en terugreis niet hetzelfde paspoort (of ID kaart) te gebruiken. Je mag de grens over met een geldig grensdocument, het is niet van belang hoe je de vorige keer over die grens bent gekomen.