Kan ik de naam van de eigenaar van een voertuig vinden met alleen het kenteken?

Maakt niet uit op welke manier, ik wil de informatie best ergens aanvragen. Er is net een auto langs de spiegel van een andere auto die geparkeerd stond gereden, de dader stond een paar seconden stil maar reed snel weg toen hij de schade zag. Ik heb helaas niet het kenteken van de dader omdat ik het alleen hoorde gebeuren, maar ik heb een foto gemaakt van de afgebroken zijspiegel en opgeschreven hoe en wanneer het precies gebeurd is en dat zou ik graag met de eigenaar mededelen. Dit doe ik omdat ik ook zou willen dat iemand dit voor mij zou doen. Ik weet ook dat dit waarschijnlijk niet veel oplevert, maar ik kan het altijd proberen en heb momenteel ook niet veel anders te doen. Dus, iemand een idee? Kenteken check heb ik al geponeerd, maar daar krijg je geen naam uit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Nee, een "gewone particulier" kan dit niet.
In theorie is het mogelijk, maar niet voor onbevoegden en in feite zijn veel vrijwel alle mensen onbevoegd om de gegevens van de eigenaar te achterhalen. Alleen overheidsinstanties kunnen deze gegevens achterhalen. De politie en de Belastingdienst kunnen zonder toestemming van de eigenaar gegevens opvragen uit het kentekenregister van de RDW. Wel dienen zij de gegevens alleen te gebruiken voor bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting of zaken die de verkeershandhaving betreffen. Een belastingambtenaar of politieagent mag dus niet voor andere doeleinden gegevens opvragen.
SimonV
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mocht de veroorzaker niet achterhaald kunnen worden, dan bestaat de mogelijkheid om schadeloos gesteld te worden via een speciale slachtoffer-uitkering. De verzekering, die mogelijk niet uitbetaalt, kan je daarvan het adres verschaffen. (ervaring met zoon.)