Moet de gemeente compensatie bieden als de woningwaarde verminderd?

De gemeente waarin ik nu woonbaar ben, wil het kamp verplaatsen naar de straat waar ik nu woonbaar ben. Hierdoor zal de waarde van mijn woning een stuk minder worden geloof ik (wie wil er nou 50 meter van het kamp wonen?).

Is de gemeente verplicht om omwonenden te compenseren voor het verlies in woningwaarde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat voor kamp bedoel je?

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van het huidige èn van het vorige bestemmingsplan. Als het kampterrein nu daadwerkelijk verplaatst wordt, maar al decennia lang als optie in het bestemmingsplan staat, dan heb je geen recht op compensatie.
Maar was bijvoorbeeld het terrein in het vorige bestemmingsplan een parkje met gemeentelijk groen en wordt dat nu gewijzigd in kampterrein met (tijdelijke) bewoning, dan heb je mogelijk wel recht op planschadevergoeding.
Niet elke wijziging leidt automatisch tot planschade. Was het terrein vroeger in gebruik voor zware industrie, staat het nu al 10 jaar braak en wil de gemeente het nu herinrichten als kampterrein, dan wordt de bestemming kampterrein vergeleken met de bestemming zware industrie. Dan is het nog maar de vraag of je daar financieel op achteruit zou gaan.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op het desbetreffende stuk grond staat nu een uitgebrandde woning, samen met een stuk grasveld waar de kinderen spelen. Na verder onderzoek gedaan te hebben staat er in het bestemmingsplan "wetgevingzone - wijzigingsgebied 1", dit is een wijziging volgens de website waar ik dit vind (planstatus: ontwerp 2017-02-07). Deze wijziging is gemaakt nadat ik de woning heb gekocht. Website:
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?postcode=6365ER Plaats:
http://imgur.com/a/5uZnW