Mag de politie verdachten al hacken?

Ik weet dat de tweede kamer de wet computercriminaliteit III heeft aangenomen, maar wat is nu de status van de wet? Is het al in werking getreden?

Mag de politie thans uberhaupt niet hacken?

Toegevoegd na 5 minuten:
bijvoorbeeld in geval terrorisme. Ik neem aan dat er wel een bevoegdheid bestaat waarmee politie iemand mag hacken als ze vermoeden dat er een aanslag wordt beraamd. Of mag dat pas als de wet in werking is getreden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, dat mag nog niet. Het betreffende wetsvoorstel ligt momenteel bij de Eerste Kamer.
De Eerste Kamercommissie heeft demissionair minister Stef Blok (Veiligheid en Justitie) gevraagd om antwoord te geven op hierover gestelde vragen. Daarna wordt het voorstel verder behandeld door de senaat.

Het kan dus zijn dat de politie straks zwakke plekken in software, bijvoorbeeld programmeerfouten, gebruikt om in te breken in elk mogelijk apparaat. Dat kan een computer zijn, maar bijvoorbeeld ook een smartphone, beveiligingscamera, navigatiesysteem of slim horloge.
Dus straks krijgen criminelen te maken met agenten die op afstand meekijken door hun smartphonecamera of meelezen met documenten op hun laptop. Het Openbaar Ministerie wil bijvoorbeeld op afstand spyware kunnen installeren die bijhoudt wat iemand intypt op zijn toetsenbord. Of met wachtwoorden die via een telefoontap zijn verkregen rustig bewijs kunnen verzamelen op bijvoorbeeld een Google Docs-account. Soms mag justitie gegevens ontoegankelijk maken, bijvoorbeeld online kinderporno.
Door op afstand computers en smartphones binnen te dringen, hoeven politie en OM zich minder aan te trekken van landsgrenzen.
Opsporingsinstanties mogen alleen inbreken bij verdachten van ernstige digitale criminaliteit en verdachten van zwaardere misdrijven, waar minimaal vier jaar gevangenisstraf op staat. En er is toestemming nodig van een onderzoeksrechter. Die moet beslissen of het hacken van een bepaalde verdachte proportioneel is en of het echt onmogelijk is om hem met minder vergaande middelen te pakken.
SimonV