Wie is verantwoordelijk voor doorvalbeveiliging?

Ik heb 8 maanden geleden een huis gekocht en ik heb openslaande kunststof ramen en lage 'vensterbanken'. Kan het niet echt een vensterbank noemen, meer een plankje. En nu hoorde ik dat doorvalbeveiliging verplicht is bij openslaande ramen met een vensterbank lager dan 85cm. Ik heb het huis gekocht van een woningbouwvereniging en een doorval stang heeft nooit in de kozijnen gezeten. Er is wel een VvE. Moet ik hier nu zelf zorg voor dragen, of kan ik dit bij de VvE voorleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
tinus1969
6 jaar geleden
Waar staat dat van die doorvalbeveiliging? Soms gelden zulke eisen alleen bij nieuwbouw en renovatie. Retrofitten is dus niet (altijd) verplicht.

Antwoorden (1)

In het bouwbesluit is opgenomen dat ieder raam met een bepaalde borstwering een goedgekeurde doorvalbeveiliging moet hebben. Voor bestaande bouw is dat lager dan 600mm en voor nieuwbouw 850mm. Dit is dus een verplichting,
die niet alleen geldt voor nieuwbouw, maar ook de bestaande bouw.

Als de doorvalbeveiliging er had moeten zitten dan heeft de woningbouwvereniging destijds een steekje laten vallen. Je hebt er bij de koop echter waarschijnlijk voor getekend dat je de woning overneemt zoals hij is. Je bent daarom nu zelf verantwoordelijk om de woning aan de eisen te laten voldoen.

De VvE is hier niet verantwoordelijk voor. Toch is het handig om dit in de VvE voor te leggen, zodat je mogelijk gezamenlijk de doorvalbeveiligingen (indien nodig) kunt inkopen. Dat scheelt mogelijk in aanschaf en zorgt voor een gelijke uitstraling van de woningen.