Moet ik meewerken aan aanpassing van mijn meterkastdeur voor plaatsing traplift?

In koop appartementen complex willen buren een traplift aanbrengen. hiervoor is het noodzakelijk dat mijn privé meterkastdeur doormidden gezaagd wordt waarna er een klein deurtje overblijft met daaronder een afneembaar paneel. de deur voldoet dan niet meer aan NEN norm voor meterkastdeuren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Volgens mijn zullen ze toch moeten zorgen dat jij gewoon bij je meterkast kunt dus zullen ze het probleem moeten oplossen. Ik zou dit bij de vve inbrengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
vraag ook eens wat je energieleverancier van 't plan vindt.
Botweg nee zeggen kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En vraag eens na bij de brandweer en de verzekering wat die van het plan vinden. Per slot van rekening ben je daar toch van afhankelijk als er ooit eens brand uitbreekt in je meterkast. En ik denk niet dat als de verzekering minder of niets uitkeert dat de buren dan je schade gaan betalen. En wat vind de VVE er eigenlijk van? Voorlopig zou ik de boot nog even afhouden.

Antwoorden (1)

Of je mee moet werken danwel toestemming moet geven voor aanpassing van je meterkastdeur is niet zonder meer te zeggen. Uit je vraag maak ik op dat je meterkast (of althans de deur daarvan) buiten de woning gelegen is. Het is daarom maar de vraag wie de eigenaar van (de deur van) de meterkast is. Daarnaast kunnen er allerlei bepalingen zijn opgenomen in de splitsingsakte en het reglement van de vereniging van eigenaren die bepalen dat je (in redelijkheid) zou moeten meewerken aan dit soort aanpassingen. Je zou dit voor deze situatie helemaal kunnen (laten) uitpluizen en zelfs voor de rechter brengen voor een theoretisch antwoord op deze vraag.

De vraag is of jij en je buren daar wat mee opschieten. Als je buren een redelijk (medisch) belang hebben, zullen ze mogelijk stappen ondernemen de traplift te realiseren. Als zij dit voor de rechter brengen met een zou de rechter mogelijk in hun voordeel kunnen beslissen als hun belang opweegt tegen het jouwe. Uiteraard blijft het dan zaak jouw schade te beperken, zodat een aanpassing van de meterkast redelijkerwijs moet blijven voldoen aan de eisen (normen, brandweer, verzekering, energiemaatschappij enzovoorts, dat is mijn vakgebied niet).

Mijn advies zou zijn om samen met de buren en de vve constructief om de tafel te gaan en te kijken hoe hun belang zoveel mogelijk te dienen is met zo weinig mogelijk schade aan jouw belang. Blijven voldoen aan de eisen is daarbij een randvoorwaarde. Als je aangeeft dat je bereid bent om mee te werken maar graag een plan tegemoet ziet waarin rekening wordt gehouden met jouw belangen en de eisen, dan is dat oplossingsgericht. Beter een goede buur dan een verre vriend.