Mag je hout uit een stortcontainer halen?

Ik zie wel eens zo'n gehuurde stortcontainer langs de straat staan en dan vraag ik me wel eens af, mag je het dan gewoon pakken? Het hout word toch weggegooid..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet zomaar.

Als het aannemelijk is bedoeld als grof vuil dan zou je kunnen stellen dat je het mag meenemen ("De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen.", art. 5:18 BW).

Aangezien het nog in een container (gehuurd, niet openbaar) zit, is dat voor discussie vatbaar. Jij vult in dat het wordt weggegooid, maar mogelijk gaat de container naar een recyclingbedrijf en levert het de huurder van de container nog wat op. In dat geval is het gewoon diefstal. Omdat tegenwoordig steeds meer afval wordt gerycycled is dat scenario niet ondenkbaar.

Het beste is om het gewoon te vragen. Als de huurder van de container nog moet betalen voor verwerking van het afval (dat gebeurt ook), dan is hij een paar kilo hout mogelijk liever kwijt dan rijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Ook grofvuil mag je officieel niet zomaar meenemen; het is namelijk eigendom van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grote kans dat het hout verdwijnt naar een bedrijf dat het versnipperd en vervolgens verwerkt in brandstof voor o.a. elektriciteitscentrales en stadsverwarming. Doordat de eigenaar van de containers zo geld krijgt voor de inhoud (en mogelijk de huurder minder hoeft te betalen) is het inderdaad gewoon diefstal als je het meeneemt.