Mogen scholen herkansingen afschaffen?

Ik weet dat zowat elke school een bepaald aantal herkansingen mag doen in de bovenbouw (4/5/6 VWO, in dit geval), maar mijn school wil dit volgend jaar afschaffen, waardoor we dus geen één herkansing krijgen... is dat wel eerlijk/mogelijk?

Toegevoegd na 25 seconden:
de leerlingen een bepaald aantal herkansingen mogen doen*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Amadea
7 jaar geleden
Wij hadden die mogelijkheid vroeger sowieso niet. Eigen schuld als je niet goed geleerd had. Het is een gunst dat je een herkansing krijgt, geen recht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het jammer en geeft de scholier, de jong volwassen, de toekomstige student een gevoel van machteloosheid. Als het mij zou overkomen, dan zou ik het gewoonterecht van de herkansingen aan vechten, niet juridische, maar via acties, handtekeningacties, brieven naar OR, naar de medezeggenschapraad van de school, de scholierenraad, de gemeenteraad, de krant enzovoort. Richting de OR zou ik melden, dat deze kwestie de verhouding scholier en docent op scherp zet en vraag hun een standpunt in te nemen tegen dit onrecht. Alleen je moet wel duidelijk alle scholieren mobiliseren en duidelijk maken dat ze voor die voorrecht gewoonterecht, gunst dienen te strijden. Hierbij kan ook de scholierenbond jullie bij helpen, want ook scholieren hebben het recht om te op te komen voor de rechten. Doe het wel binnen de spelregels, dus hou het sportief en blijf in gesprek.
MarBet
7 jaar geleden
De school mag dit doen. Ik zou zeggen dat het geen probleem moet zijn zolang er voldoende verschillende momenten zijn waarop je getoetst wordt, en dus veel mogelijkheden hebt om 1 slecht gemaakte toets te compenseren met andere cijfers voor dat vak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We hebben maar 4 cijfers per jaar dus dat is jammer.. maar bedankt allemaal :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is de reden hiervoor? Het is niet in het belang van de school dat er geen herkansingen zijn, want dit betekent dat het slagingspercentage van leerlingen drastisch naar beneden gaat. Nieuwe scholieren kijken naar slagingspercentages op scholen als indicator voor de kwaliteit van de school, dus deze school zal met zo'n laag slagingspercentage weinig populair zijn. Ik denk dat de meeste scholieren snel zullen verhuizen naar een andere school.

Het beste antwoord

De scholen mogen vrij veel. Dus de weg via de rechter is niet de manier en ook vrij kansloos. Een school heeft te maken met de wetten, maar deze geven alleen grove kaders. Veel belangrijker is het schoolreglement en deze mogen ze aanpassen zolang ze dit maar in overleg met de OR en de leerlingenraad doen.

Vele scholen zullen er niet overdenken om de herkansingen af te schaffen, omdat veel scholieren en ook hun ouders hierdoor in opstand komen.

Het is een voorrecht en een gewoonterecht dat er herkansingen zijn. En als een school deze herkansingen afschaft, dan is de weg vrij dat andere scholen deze ook af gaan schaffen, dus de eerste school die dit doet kan rekenen op landelijke aandacht van alle scholieren. Ook zullen ouders en dus ook de scholieren gaan shoppen, dus kiezen voor een school waar wel herkansingen zijn. Dus ja ze mogen het wel en nee het is zeer onverstandig.