Is het in Nederland illegaal om neppe Iphone's the verkopen?

Op DHGate zie je vaak voor 100 euro neppe Iphone's staan met aanzienlijke mindere specificaties maar op eerste gezicht wel echt erop lijken (ook Apple logo). Mag je deze verkopen? (Natuurlijk erbij zetten dat deze nep is). Ik weet nog dat ik vroeger erg dom een Neppe Galaxy Note 3 had gekocht en toen weer verkocht had op markplaats met natuurlijk erbij gezet dat deze niet Origineel was... daarvan weet ik nog dat toen ik hem in die titel had staan "Note 3 Clone" dat die verwijdert werdt van marktplaats, maar zodra ik het alleen heel duidelijk in de beschrijving had staan werdt die niet verwijderd..... maar dit is Apple en die klagen vaker mensen aan dus? Als de koper weet wat die koopt is het dan Illegaal? Ik zie geen Neppe Iphones staan op marktplaats, maar wel Neppe Samsung dus....?
Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat is illegaal zodra het zodanig lijkt op het origineel dat een verkoper denkt met het originele product te maken heeft, het logo van een appel is dus uit den boze.

"Een ander verhaal wordt het wanneer je iets verkoopt wat wél erg lijkt op het duurdere origineel. Dit kan bijvoorbeeld door dubbelzinnige of ronduit misleidende productteksten. Zeggen dat iets een “Beats by Dr. Dre”-koptelefoon is, terwijl dat niet zo is, mag duidelijk niet. Maar je mag ook geen koptelefoon verkopen waarbij duidelijk het bekende logo van Beats by Dr. Dre op te zien is, zonder dat je ook maar met één woord rept over dit merk. In zo’n geval schend je namelijk het merkrecht en dat is uiteraard verboden."

https://www.ecommercenews.nl/in-hoeverre-mag-je-namaak-verkopen/

Toegevoegd na 9 minuten:
*zo dat een koper (ipv verkoper natuurlijk)

Toegevoegd na 37 minuten:
Ook als de koper begrijpt dat het nep is, maar het product teveel lijkt is het verboden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje, maar als het duidelijk is voor de koper dat het geen orgineel is? En wag zijn de gevolgen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar zou het zo erg zijn om het een paar keer eerlijk te doen op marktplaats? Ik bedoel heel duidelijke beschrijving van het product en heel duidelijk aangegeven dat het geen echte is... ik bedoel, niet dat ik straks voor 100.000 euro wordt aangeklaagt en dan mijn leven tussen 4 muurtjes moet beginnen (:
TurfGraver
7 jaar geleden
Verkoop van namaak (zeker als er een merk op staat) is verboden. Ook al vertel je er bij dat het namaak is.
crispy
7 jaar geleden
@SaS100 Het product is al illegaal. Ook als je het niet verhandelt, is het al illegaal om het in bezit te hebben, of om het Nederland binnen te brengen, etc.
Dat je aangeeft dat het geen echte iPhone is maakt het niet legaal om het te verhandelen. Het is alleen dat je daarmee de koper niet oplicht. Maar de fabrikant wordt wel opgelicht doordat nepartikelen worden verhandeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog steeds verboden. Zelfs Samsung heeft problemen gekregen met Apple omdat de eerste galaxy's teveel op die van Apple leken.
TurfGraver
7 jaar geleden
Leesvoer.
https://www.charlotteslaw.nl/2013/03/importeren-uit-china-leidt-tot-taakstraf/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad naast verkopen is inkopen ook verboden.
paulus811
7 jaar geleden
Marktplaats staat vol met nep Rolex, Omega en Cartier horloges. Kennelijk let mp er nogal selectief op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat me in mijn antwoord niet om het wel/niet optreden van MP, maar om de Nederlandse wetgeving. Maar ik weet niet of de reactie op mij was of op de vrager.