Wat hield vervangende dienstplicht in?

Je moest werken in het algemeen belang. Maar betekende dit dat de staat bepaalde hoe en waar je werkte? En mocht je, net al bij militaire dient, alleen in de weekenden naar huis?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Dan zat je vast aan de regels van de dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel niet de tijd dat je moest werken, maar waar, in de zorg okay, maar mocht je zelf weten in welk verzorgingstehuis? En moest je net als bij militaire dienst intern wonen doordeweeks? Dat laatste lijkt mij namelijk vrijwel onmogelijk
ronron1212
7 jaar geleden
Vroeger was dat niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Huh? Je moest dus ook dan verplicht ergens intern wonen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lijkt me toch bijn onmogelijk?

Antwoorden (1)

Je moest dienst weigeren . Dat motiveren verzoek indienen . Redens zo als ik heb er geen zin of ik hou er niet van. Werden af gewezen en konden je gevangenis straf op leveren . De redenen die wel geldig waren gemotiveerd ? Gewetens bezwaarde tja dan vroeg de commissie wat doet u als er een inbreker komt en die wil uw zeg horloge nou zei je die geef ik af dan zeiden en als die inbreker uw moeder slaat enz dan moest je constant zeggen ik gebruik principieel geen geweld . Andere reden was dat het tegen je godsdienst of uitleg daarvan was nou de bijbel staat vol met geweld's momenten. Maar je vraag wat het werk in kon houden Werken in een instelling maar ook werken in de staats drukkerij of de koninklijke bibliotheek het waren niet allemaal straf banen. De dienst tijd was zeker 4 maanden korter dan de vervangende . Hoeveel precies dat weet ik niet meer . In mijn omgeving in de jaren 60 waren wat dienst weigeraars Soms gewoon dwars liggers of communisten of anders geaarden . Ja er waren ook echt straf banen maar daar weet ik niks van af .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okay bedankt voor het antwoord, en was het dan ook zo dat de mensen die vervangende dienst deden, wel gewoon thuis mochten blijven wonen? Of moesten deze mensen ook ergens intern zitten doordeweeks?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak werd er toch in de buurt wat gezocht. Mocht je bij de koninklijke bib werken moest je het zelf regelen of miss in een kazerne. Maar werkte je in het zieken huis of in een instelling kon je vaak in het zgn zusterhuis . ( paradijs ) in die tijd hadden zieken huizen en instellingen een huis vlakbij vaak aan het gebouw of op het terrein waar artsen, verpleegsters ( tijdelijk ?) mochten verblijven . Ook tijdens zware diensten waren er altijd overnachting' s mogelijkheden . Bedenk in de nacht reden er geen treinen of ? Men had een fiets of een brommer een arts had een auto maar een arts in opleiding of de verpleging mocht vaak intern . Zeker psychiatrische instellingen vaak in de provincie of net buiten de stad hadden allemaal een verblijf. ( nu nog wel eens ) voor het personeel .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar je mocht dan dus wel doordeweeks naar huis als het kon?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het in de kost ergens zijn was vroeger heel gewoon . Dus je betaalde Vd kamer en kreeg pension . Iedere grote stad had ook wel een mannen of vrouwen huis waar men voor een klein bedrag kon verblijven in een heel klein kamertje .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja die gingen indien de diensten het toelieten gewoon naar huis in het WK
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
okay, bedankt voor alle antwoorden!