Wat kun je doen om te voorkomen dat je schulden gaat erven van een ouder?

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn vader is overleden, mijn moeder heeft veel schulden en gaat lichamelijk erg achteruit, vanwege gokverslaving heeft zij veel schulden gemaakt, gaan wij die als kinderen erven? En kan je daar ook afstand van doen? Moet ik dat nu al vast laten leggen en zo ja, hoe en waar en zitten er kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Je erft de schulden niet als je de nalatenschap verwerpt. Dit houdt wel in dat je de gehele nalatenschap verwerpt, je verliest dan ook je recht op eventuele geldbedragen en bezittingen.
Er zitten volgens de bron wel kosten aan de verwerping verbonden: 114 euro.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan een erfenis aanvaarden ( met lasten en lusten ) zuiver .
Je kan een erfenis ook verwerpen ( niks maar dan ook niks mag je er uit halen
Dan ontvangen onder ( zeg ) voorbehoud / beneficiair .
Al deze dingen moet je even met een notaris regelen of even gratis bellen . Of zelf naar de rechtbank in jou regio stappen . Let op ! Goed luisteren wat ze daar zeggen !! Ze mogen je uitleg geven maar totaal GEEN advies of zo iets geven. En zorg dat je anders iemand meeneemt die goed kan luisteren en voor jou kan samen vatten . Pas op accepteer NIET bij schulden en haal niks uit de boedel de fiscus ( de belasting ) laat je er zo in lopen . Dat laatste valt mee maar niemand heeft graag zn schuldenaar op het kerkhof dus zelfs die leuke thee lepeltjes of dat vaasje blijf er af Tot dat je het geregeld hebt . Meeste notarissen geven vrijblijvend advies als het simpel is en ja voor wat hoort wat . Spreek de prijs evt af . Sterkte met de situatie en sorry als het ongevoelig klinkt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk is of komt er nieuwe wetgeving / wat eerlijker moderner transparanter. Zijn de schulden hoog ga dat niet zelf doen . Als je daar niet in thuis bent
Je kunt de erfenis benificair aanvaarden. Dan kun je eerst uitzoeken of er iets overblijft. Als er alleen schulden overblijven gebeurt er niets, als er nog wel iets van geld is krijg je dat wel. De andere mogelijkheid is verwerpen. Maar bij verwerpen mag je nog geen fotoalbum meenemen. Bij benificair aanvaarden mag dat wel.
Let op als je zelf kinderen hebt, als je de erfenis verwerpt komen zij in jou plaats, ook als ze nog minderjarig zijn.

Zoals ik het lees heeft je moeder niet lang meer te leven. Wat ik zou doen is alvast contact opnemen met een notaris, die je precies uit kan leggen hoe het zit.