Is ledentoelating een wettelijke eisen voor een vereniging?

Is het verplicht voor een vereniging om leden toe te kunnen laten om wettelijk als vereniging te gelden?

Als voorbeeld, de PVV is een partij en een partij is een vereniging.
Als wettelijke voorwaarden moet een vereniging gesticht zijn door twee personen (natuurlijk persoon Geert Wilders en rechtspersoon Stichting Groep Wilders) en minimaal één lid hebben, Geert Wilders.

Nu kan ik mij voorstellen dat er toelatingseisen mogen worden gesteld aan ledenaanvragen, maar is het wettelijk toegestaan om een vereniging te zijn die (uit één lid bestaat en) principieel geen leden toelaat?

Weet iemand hier een wettelijk/juridisch gefundeerd antwoord op?

Met vriendelijke groet,

Isaiah van Hunen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als dat niet zou zijn toegestaan dan was je voorbeeld vereniging de PVV allang onderuit gehaald.
In boek 2 van het burgerlijk wetboek staat in artikel 26 t/m 52 hoe e.e.a moet werken. Daar staat niet vermeld dat dit niet zou mogen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@iHave oke, dankjewel. Ik kan begrijpen dat de PVV hier op aangepakt zou zijn, maar ik wilde graag een concretere bewijsvoering puur voor mijn nieuwsgierigheid.
Ik zou zeggen dat qua intentie een vereniging personen moet verenigen (volgens de niet-wettelijke definitie, zoals de van Dale). Naar mijn inzien doet daarmee de PVV tekort, maar dit is dus wettelijk onvermeld gelaten wat betreft de ledentoelating, uiteraard ook begrijpelijk want zulke intenties vallen niet concreet te verwoorden. Dankjewel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou je nog kunnen voorstellen dat er, in het kader van democratische waarden, in dit opzicht afwijkende normen gelden voor politieke partijen. Maar de vrijheid van vereniging weegt in dit opzicht toch (in ieder geval vooralsnog) zwaarder.

Het beste antwoord

Ja, maar dat kan zich beperken tot twee leden. Een vereniging moet minstens 2 leden hebben. Zie BW 2, 26, daarin staat het woord: 'leden'. Niet: 'lid'.

" 1
De vereniging is een rechtspersoon met leden die is gericht op een bepaald doel, anders dan een dat is omschreven in artikel 53 lid 1 of lid 2. "

Maar het bestuur kan besluiten al dan niet (meer) leden toe te laten:

Artikel 33
"Tenzij de statuten anders bepalen, beslist het bestuur over de toelating van een lid en kan bij niet-toelating de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten."

Dus als het bestuur besluit om niemand toe te laten en de hele algemene vergadering (die twee leden dus) hetzelfde besluiten, dan komt er niemand meer bij.

Toegevoegd na 12 minuten:
En wat de PVV betreft:

"Wie de partijorganisatie van de PVV i wil bestuderen, kan zich er bijzonder makkelijk vanaf maken. Formeel is de PVV in organisatorische zin niet meer dan de Vereniging Groep Wilders, op 30 maart 2005 opgericht door Geert Wilders i en de Stichting Groep Wilders. Deze stichting die Wilders op 20 november 2004 had opgericht om fondsen te werven bestond eveneens uit slechts één lid… Geert Wilders. De twee officiële oprichters van de vereniging, Geert Wilders en de Stichting Groep Wilders, hebben direct besloten een ledenstop door te voeren, waardoor de PVV in juridisch opzicht kortom maar één lid heeft."

Het blijft toch een merkwaardige constructie:
Het ene lid van de PVV is Geert Wilders
Het tweede lid van de PVV is de Stichting Groep Wilders - en die bestaat ook uit alleen Geert Wilders
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je uitleg :]
Ondemocratisch maar juridisch toegestaan kortom
tinus1969
7 jaar geleden
Verenigingen mogen best besloten zijn, en hoeven niet zomaar nieuwe leden toe te laten.