Hoe zit het met de wet in het volgende?

Indien bedrijf X zijn diensten bekend wil maken, mag deze dan een mailinglijst aanmaken door mailadressen bij bedrijven Y van de website af te halen, ofwel de info@ mail adressen?

De wetgeving zegt immers dat je bij een nieuwsbrief vooraf toestemming moet verkrijgen, maar hoe wordt tegen bovenstaande dan gekeken?

Toegevoegd na 7 minuten:
Verkeerde bewoording, het betreft geen mailinglijst in de zin van meermaals gebruik. Bedrijf X wil 100 bedrijven een email sturen, hij zoekt 100 info@ adressen op en stuur ze een mail.

Verder geen lijst aanwezig, geen dossier vorming of registratie van deze mailadressen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Okey, heel simpel dit is de vraag:

Mag bedrijf X een mail sturen naar bedrijf Y middels het verkregen info@ adres op de website van Y.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je het info @ mail adres gebruikt op de manier waar het uitdrukkelijk voor bedoeld is, dán mag het.

Als het adres bijvoorbeeld op de website van het bedrijf staat met de vermelding 'als u vragen heeft over onze service, mail dan naar ... @ ...' dan mag je dat adres dus niet gebruiken om het bedrijf informatie over je eigen bedrijf te sturen.

Van www.spamklacht.nl :

"17. Kan een ondernemer aangeven ongevraagde berichten te willen blijven ontvangen?

Ondernemers en bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een toestemming van algemene strekking geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Suzy

Andere antwoorden (2)

Je moet gewoon toestemming hebben om hun op mailinglijsten op te nemen. Geen uitzondering in dit geval.

Toegevoegd na 9 minuten:
1. Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede lid.

2.Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
internet is nog vrij nieuw

dit bijv t.o.v. de reclame folder in de brievenbus

binnenkort komt er vast een wet die zegt : dat je je bij aanmelden kan zeggen eerst of je wel of geen reclame wilt

als die functie bestaat dan denk ik wel dat veel bedrijven zich aan de wet houden .... om niet te pas en te onpas mensen te irriteren

op deze wt moeten we nog een paar jaartjes wachten vrees ik

het spammen gebeurd zoveel : dat het veelste duur is omdaar een politie agent op af te sturen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar lees de vraag eens goed. Mag bedrijf X een mail sturen naar bedrijf Y middels het verkregen info@ adres op de website van Y.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okey Jelle, dat dacht ik dus ook maar wat is dan de essentie van een mailadres vermelden op je website?