Hoe erg is het om tijdelijk (+- 2 weken) niet ingeschreven te staan bij de gemeente?

Mijn vriend is Italiaans en woont nu sinds april vorig jaar in Nederland. Aankomende week gaat hij verhuizen en hij had zijn vorige woning al opgezegd, toen hij er achter kwam dat hij zich niet direct op zijn nieuwe adres kan inschrijven. Vanwege onenigheid dreigt zijn oude huisbaas er nu mee om hem aanstaande maandag al uit te schrijven bij de gemeente. Dit betekent dat hij dan in totaal zo'n 2 weken niet ingeschreven zal staan.
Is dit mogelijk en in hoeverre is dit een probleem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Je moet bij verhuizing binnen 5 werkdagen inschrijven op het adres waar je verblijft. Dus vanaf het moment dat hij de oude woning daadwerkelijk heeft verlaten en de sleutel heeft ingeleverd, heeft hij 5 werkdagen de tijd om de verhuizing bij de gemeente door te geven. Bij niet op tijd doorgeven van de verhuizing loop je risico op een boete van € 325,00. Dat wordt niet altijd direct gedaan, maar de gemeente kan en mag die boete opleggen.

Kan hij de nieuwe woning nog niet direct bewonen en logeert hij tijdelijk ergens, dan dient hij voor die periode dat adres door te geven, of op zijn minst een postadres op te geven. Vanaf het moment dat hij de nieuwe woning huurt en die woning is bedoeld voor permanente bewoning (niet een recreatie-woning), dan heeft hij het recht om daar vanaf de eerste dag dat hij er woont ingeschreven te staan.

Een huurbaas kan geen verhuizing van een huurder doorgeven. Hij kan wel de gemeente er op wijzen dat iemand staat ingeschreven op een adres waar diegene niet (meer) woont. Als dat problemen oplevert voor een volgende huurder, is het ook terecht dat de huurbaas dat doet. Bij dergelijke klachten zal een gemeente eerder aan een boete denken dat wanneer je uit jezelf na 6 dagen je verhuizing doorgeeft.
Inekez1