Moet ik een vergunning aanvragen om op de piste met een drone te vliegen?

Ik ga binnenkort een lang weekendje snowboarden in Val Thorens. Samen met een paar maten willen we onze tricks opnemen met een drone. Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Om boven Val Thornes met een drone te vliegen moet men inderdaad een vergunning aanvragen, maar voor het gebruik boven het skigebied krijgt men zelfs nergens een vergunning.
Volgens de officiële regelgeving van de luchtvaartautoriteiten moet de gebruiker van een drone klasse 1 (vliegen binnen het zicht van de operator) beschikken over een licentie. Ook moet je drone voorzien zijn van een PH-registratie. Drones boven de 5KG mogen niet zonder vergunning en/of vliegbrevet gevlogen worden.
Men dient 150 meter van bewoonde gebieden of dicht bevolkte gebieden afstand te houden. Het is zo goed als overal verboden om boven mensenmenigtes te vliegen, dus boven de druk bevolkte skipistes van Val Thorens in Frankrijk is het zeker niet toegestaan.
Alleen (speelgoed)drones die minder dan 250 gram wegen vallen buiten deze classificering en het CTR verbod. Hiermee mag je overal tot een maximale hoogte van 30 meter vliegen. Pistebeheerders kunnen hun eigen strengere regels toepassen en ook deze bezigheid verbieden. Vergeet de privacywetgeving ook niet.

Toegevoegd na 3 uur:
De Franse droneregelgeving voor particulieren lijkt sterk op die in Nederland. Je mag, uitzonderingen daargelaten, overdag tot een hoogte van 150 meter vliegen, zolang je maar niet boven mensen, bebouwing en wegen vliegt.
Dan volgt de conclusie: een vraag voor vergunning is niet zinvol aangezien op geen enkele skipiste het vliegen met een drone is toegestaan.