Hoe gaat de ondertrouw als je met iemand gaat trouwen in de gevangenis?

Ik weet dat je met iemand uit een Nederlandse gevangenis of TBS kliniek kan trouwen, maar hoe moet je dat regelen? Bijvoorbeeld de ondertrouw bij de gemeente, de getuigen en uitnodiging enz?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Ondertrouw is niet meer perse nodig tegenwoordig. Online een melding doen, minimaal 2 weken van te voren, is voldoende. En dat kan dus ook als één of beide partners in de gevangenis zit.

Voor de plechtigheid zelf geldt dat deze in de gevangenis plaatsvindt, in bijzijn van bewakers, met slechts een beperkt aantal genodigden.

"de dienst vindt plaats in een aparte, door de politie gecontroleerde ruimte op het terrein. De burgemeester is in de meeste gevallen aanwezig bij dienst, evenals de getuigen en de ouders van de gedetineerden. De plechtigheid wordt georganiseerd door de politie, en de bruiloft wordt betaald door de gedetineerden of hun familie. Als het ja-woord is gegeven is er nog even tijd voor contact met de aanwezigen, en dan moeten het bruidspaar de ruimte verlaten"

""Verschil is wel dat er verplicht zes getuigen bij moeten zijn omdat het geen openbare trouwlocatie is en er dus minder mensen zijn die openbaar bezwaar kunnen aantekenen."

Maar er zijn meer verschillen. "De aanwezigen mogen geen cadeaus meenemen", aldus Van Opstal. Ook mag er maar een handjevol familie en vrienden komen en is er geen fotograaf toegestaan om de mooiste dag van hun leven vast te leggen."
Inekez1