Mag je bij een huurwoning de deursloten vervangen, of er extra sloten bijplaatsen?

Om te voorkomen dat één van de vorige huurders mogelijk nog eens ongevraagd en ongewenst langs wil komen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
33.5K

Het beste antwoord

Ja...dat mag. De woningverhuurder kan bepalen dat je het geheel weer in de oorspronkelijke staat terugbrengt als je de woning verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Meestal is het zo dat wanneer de huur wordt overgedragen aan een ander, de woningstichting automatisch de sloten verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zal de woningbouw de sloten verwisselen. Ze zijn dit echter niet verplicht. Ze moeten zorgen dat de woning afsluitbaar is. Als je als huurder dit niet voldoende vindt mag je zelf de cilinders vervangen en/of extra sloten bijplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens VROM moet de verhuurder dit doen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je verhuurder particulier is wordt dat meestal niet gedaan. Of het mag? Dat hangt van de verhuurder af.

Je zou het slot kunnen vervangen en de verhuurder een sleutel aanbieden, deze wil er vaak eentje hebben voor noodgevallen of reparaties oid. Dat laatste geldt ook als je er een slot bijplaatst.

Oftewel: even contact opnemen met verhuurder en overleggen.

Misschien heeft hij-zij nog wel ergens een ander cilinderslot liggen met een setje sleutels, best grote kans als hij meerdere woningen verhuurt. Of misschien kan het cilinderslot van je woning omgeruild worden tegen dat van een andere woning. Met de verhuurder als middle man weet niemand van elkaar wiens slot ie heeft!

Toegevoegd na 15 uur:
dagje later toegevoegd: ik heb nog een hele tijd zitten zoeken naar een juridische grondslag voor het bezit van een sleutel door de verhuurder - kan het niet goed vinden, noch een gebod noch een verbod. Vervangen mag wel, maar of de sleutel per sé bij de verhuurder moet zijn weet ik niet zeker, waarschijnlijk valt dat onder de afspraken bij het aangaan van de overeenkomst..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een prima antwoord, maar je hoeft de verhuurder echt geen sleutel aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou te gek voor woorden zijn
Jazeker! Zonder beperking. Wel moet je de huiseigenaar op diens verzoek toegang verlenen. Maar wanneer het jou uitkomt en alleen als hij daar een goede reden voor geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees je huur contract. of bel de verhuurder.