Kan een duits incassobureau mij houden aan het Duitse recht?

Ik heb een tijd geleden iets online besteld en niet afgerekend. Het gaat om usenet, een bedrijf uit San Marino zit daar achter. Het bedrag was in eerste instantie 85 euro.

Ik heb vandaag van een Duits incassobureau, TeschInkasso, een brief gekregen. Ik moet nu 154 euro betalen:
- 85 euro oorspronkelijk bedrag (usenet)
- 15 euro aanmaningskosten (usenet)
- 55 euro incassokosten (incassobureau)

Nou worden er allerlei Duitse wetsartikelen opgenoemd (krachtens art. 280 BGB bijvoorbeeld).

Ik heb op consuwijzer.nl uitgerekend dat ik in mijn geval maximaal 125 euro moet betalen (volgens Nederlands recht).

Mijn vraag dus: moet ik mij aan dit duitse recht houden en waarom is het Nederlandse recht of het San Marinese recht niet van toepassing?

Toegevoegd na 4 uur:
En dus eigenlijk, kunnen ze me wat maken?
Als dit voor een rechter komt in Nederland dan houdt hij/zij toch rekening met het Nederlandse recht.

Toegevoegd na 1 dag:
Heb het incassobureau gemaild met de boodschap dat ik het bedrag te hoog vind en in Nederland meestal lagere incassokosten worden gerekend.

Inmiddels ook antwoord terug met een tegenvoorstel van 125,00 EUR. Erg makkelijk 30 euro er dus af gekregen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
9.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt iets besteld in Duitsland en niet betaald.
Natuurlijk krijg je dan een extra boete zoals het in Duitsland gebruikelijk is.
Reddie
7 jaar geleden
Betalen, plus rente, plus de kosten van het incassobureau. Ook in Nederland.
Wat het incassobureau rekent, daar heeft de wet niets over te zeggen. Net zo min als over de prijs van een brood.
Je probeert met een smoes onder je onfatsoenlijk gedrag (niet betalen) uit te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/armoede-en-schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten De hoogte hiervan hangt af van de hoogte van de rekening. Hoe hoog de incassokosten mogen zijn, is wettelijk vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna "Je hebt iets besteld in Duitsland en niet betaald." Nope:
https://nl.usenet.nl/algemene-handelsvoorwaarden/
Erna55
7 jaar geleden
@MrTomaat :
Heb ik de eerste zin uit de vraag dan verkeerd begrepen ? " Ik heb een tijd geleden iets online besteld en niet afgerekend"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik de eerste zin uit de vraag dan verkeerd begrepen ? Nee. Heb ik dat gezegd dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Seanson, het is niet het incasso-bureau dat zich aan het Duitse recht houdt, het is Usenet (Provider) die zich beroept op de Algemene voorwaarden en Tesch Inkasso, heeft ingeschakeld om de vordering te innen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp je probleem niet echt. Je hebt iets niet betaald terwijl je het product wel hebt ontvangen, en nu ga je piepen om kosten die je moet betalen? Daar had je eerder over na moeten denken, en als je nu nog extra langer gaat nadenken over het feit of je het wel of niet moet betalen of hoeveel je moet betalen. Dan heb je straks ook nog andere kosten aan je broek hangen. Ik zou gewoon betalen en dan na de betaling in beroep gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo onredelijk is de verhoging niet met de Nederlandse maatstaven. Minimum incassokosten zijn in Nederland € 40,00, zelfs voor een bedrag van bv € 25,--.
Aanmaningskosten zijn aparte kosten die soms in rekening gebracht worden op basis van tweemaal een aanmaningsbriefje schrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een proefperiode één dag te laat opgezegd waardoor ik aan een jaarabonnement vast zit. Het werd automatisch verlengd namelijk. En aangezien het een bedrijf uit San Marino is vond ik het vreemd dat het incassobureau naar Duitse wetsartikelen refereerde. En aan alle moraalridders die zeggen dat ik moet betalen: ja, dat weet ik maar het ligt iets genuanceerder dan ontvangen=betalen.

Het beste antwoord

"Kan een duits incassobureau mij houden aan het Duitse recht?"

Dat ligt eraan. Voor EU-landen geldt dat als ze zich richten op het land van de consument dat de daar geldende wet geldt. Dus een Duitse webshop die een .nl-domeinnaam aanneemt en zijn klanten in het Nederlands aanspreekt valt onder de Nederlandse wet en die kent inderdaad een maximum aan incassokosten.

Echter San Marino (hoewel ze er euro's hebben) valt niet onder de EU. Had je met een Duitse webshop te maken gehad, had je een kans gehad om een deel van de incassokosten niet te hoeven te betalen. Dit keer echter was de webshopeigenaar slim genoeg om net buiten de EU te gaan zitten.

Toegevoegd na 29 seconden:
Normaal niet, in dit geval wel.

Toegevoegd na 4 uur:
Kan een duits incassobureau mij houden aan het Duitse recht?"

Je hebt dus helemaal niet te maken met het Duitse recht, noch het Nederlandse. Je zal dus ook niet voor een Nederlandse rechter verschijnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Goed gevonden, denk ik. Een slinkse wijze om bepaalde regels te omzeilen, ben toch wel benieuwd wat allemaal nog meer de voordelen zijn om via deze manier je website te beginnen... belastingvoordeel......? Ik kan geen wetgeving van San Marino vinden, dus controleren of de bedragen ook mogen/kloppen valt dan niet mee. Gezien de hoge incassokosten tov het hoofdbedrag zou het misschien onredelijk zijn volgens de Sanmarinese wetgeving??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een slinkse wijze om bepaalde regels te omzeilen," Het is natuurlijk niet zeker of het hier om te doen is, maar het is wel toevallig in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus kan het dan kwaad om dit te negeren? Kans dat ik ook naar San Marino ga is vrij klein. Wat kan zo een bedrijf me dan maken uit San Marino?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat volgt niet uit het antwoord op deze vraag. Ik zou er een aparte vraag van maken. Interessant gegeven op zich.
teusvh
7 jaar geleden
Ik verwacht zomaar dat er een rechtshulpverdrag is tussen San Marino en Nederland, wat betekent dat een nederlandse deurwaarder beslag kan leggen op je bankrekening. Zo ver zou ik het maar niet laten komen, want dan zijn de kosten wederom een stuk hoger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, vraag me inmiddels wel af of ik in de problemen kom als ik dit negeer. Misschien dat ik het tegenvoorstel maar gewoon overmaak. 125 euro is nog te overzien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor 125 euro een goed geweten en de zekerheid dat je niet verder opgejaagd zal worden door incassobureaus en wellicht deurwaarders lijkt me geen gek idee.

Andere antwoorden (2)

In de Algemene Voorwaarden van Usenet staan de volgende bepalingen:
Art. 13 Algemene bepalingen
13.1. Deze Algemene Termijnen en Voorwaarden vallen onder de wet van de Republiek San Marino.
Onder 6.3 staat als laatste opmerking
Het recht van de Aanbieder om zijn aanspraak op vergoeding en op rente wegens wanbetaling te doen gelden, zal bij voortdurende wanbetaling onaangetast blijven.

U bent door uw aankoop akkoord gegaan met deze Algemene bepalingen.
Incassokosten zijn gebaseerd op artikel 6:96 BW. Dit artikel stelt geen maximum aan de hoogte van de genoemde kosten. Het artikel eist slechts dat de kosten naar alle redelijkheid zijn gemaakt. De bedragen lijken inderdaad niet onredelijk.
Tesch Inkasso GmbH is een van de grootste incassobureaus in Duitsland, die wereldwijd werkt.
Meestal rekent het incassobureau TeschInkasso Duitsland tot wel € 25,-- aanmaningskosten, vooruitlopend op de kosten die extra nodig zijn om u een uitgebreider briefje te sturen voordat er gedagvaard wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe het ook zij, u dient zich aan uw betalingsplicht te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de maxima van Nederlandse incassokosten moet je idd hier zijn, welke verwijst naar art 6:96:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031432/2012-07-01 Maar die informatie is niet eens relevant, als usenet.nl zich mag beroepen op San Marino's wetgeving. Maar het lijkt mij stug dat zomaar mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom geeft rijksoverheid.nl dan wél aan dat er een maximum bestaat? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/armoede-en-schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@seanson, u hebt zich akkoord verklaard met de Algemene Voorwaarden die vallen onder de wet van San Marino.
De Rijksoverheid site betreft Nederlandse schuldeisers en Nederlandse incassobureau. Het site betreft ook niet kopen op afstand. Er geldt een minimumbedrag van € 40 voor incassokosten, ongeacht de hoogte van de openstaande rekening. Dus: ongeacht de hoogte van het schuldbedrag moet er minimaal € 40,00 incassokosten berekend worden. Minder is niet toegestaan.
Hoe u het wendt of keert u bent fout door niet op tijd te betalen. Wees verstandig. U zult altijd aan het kortste eind trekken en het bedrag dat men in rekening gaat brengen, wordt alleen maar hoger.
Dit is mijn antwoord, meer kan ik niet voor u doen.
"13.1. Deze Algemene Termijnen en Voorwaarden vallen onder de wet van de Republiek San Marino.

De rechtbanken van San Marino zijn verantwoordelijk voor wettelijke geschillen die voortkomen uit de geldigheid, de interpretatie en/of de toepassing van deze Algemene Termijnen en Voorwaarden van het contract."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi
Ik heb usenet binnen de bedenktijd opgezecht Maar kreeg een factuur heb ik gebeld zijden ze stuur een mail gaan we er achteraan niks meer gehoord en nou krijg ik een incasso brief en vandaag weer gebeld zijden ze meneer die mail is niet aan gekomen heb ik naar een andre mail adres van de incasso gestuurd
Geven ze aan meneer bektas wij gaan er achteraan
Geef ik aan wil graag een bevestiging krijgt u uiterlijk vandaag donderdag einde van de midag helaas weer een belofte niet na gekomen