Waarom mogen we geen goedkope sigaretten uit spanje importeren maar wel goedkopere arbeidskrachten uit polen?

misschien heel simpel, maar vroeg het me dus af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Omdat er een vrij verkeer van goederen en personen is mogen Poolse werknemers hier werken.

Dat je vervolgens bij accijnsgoederen, ik noem als voorbeeld een pakje shag van een Nederlandse fabrikant dat in Spanje misschien €3,50 kost niet in mag voeren zonder ervoor aangifte te doen en nogmaals accijns over hetzelfde product te betalen kan ik alleen maar omschrijven als diefstal.

Ik weet het, het is allemaal leuk wettelijk dichtgetimmerd, maar het blijft diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je mag alleen geen artikelen met accijns importeren zonder daarvoor aan de grens alsnog de accijnzen af te dragen. (Verplicht zelf aangeven aan de grens dus)

Zo mag je dus ook niet zomaar auto's importeren. Ook dan dien je alsnog de BPM af te dragen.
En dan blijkt dat die spaanse cigaretten helemaal niet zo goedkoop meer zijn.

ps. een klein beetje mag je wel meenemen als je van vakantie terug komt. De douane kanaangeven hoeveel (is verschillend aantal afh waar jevandaan komt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag van alles uit de hele wereld importeren zolang de fiscus maar zijn deel mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vuurwapens uit de US lijkt me nog steeds vrij lastig. maar buiten dat zijn het dan geen goedkope sigaretten meer natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wapens en drugs mag je ook niet zomaar importeren, hoeveel geld je de fiscus ook wilt geven ;)
Omdat veel van die Polen hier belasting moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij Hollanders dat eenzijdige geestdodende werk niet willen doen voor zoon armoedig loontje wat je hier in nederland krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet simpel. Maar je stelt wel erg onvergelijkbare zaken met elkaar op één lijn. Op de eerste plaats mag je namelijk ook geen Polen roken. En spaanse tabak kan geen verbouwingsklusje doen of bloemkolen rooien. Maar nu even serieus. Polen worden niet geimporteerd en als Spaanse tabak wordt geimporteerd liggen ze hier op hetzelfde accijnsnivo als andere in de winkel. Daarbij is het sinds enig vakbondswerk al lang zo dat poolse werknemers niet goedkoper zijn dan de nederlandse. Wel zijn ze vaak armoediger wat gemotiveerder en werknemers komen er wat gemakkelijker van af dan van de nederlandse.