gaat een militair boven ambulance personeel?

Ik liep in 2016 de Nijmeegse 4 daagse mee, nu weten we allemaal dat dit een hete week was, nu ging er een wandelaar onderuit, toevallig kwam er net een ambulance aanrijden,en de wandelaars wenkten en wezsn, maar die reed door nu is vraag 1= mag de ambulance gewoon doorrijden terwijl de wandelaars hem wenkten? En toevallig liep er ook een militair, en ik hoorde hem zeggen (ook tegen mij) en anders ga ik er voor staan en maan ik hem tot stoppen, naar mij, als militair, MOET hij ALTIJD luisteren, ik ga boven hem, nu is vraag 2= klopt dit? Gaat een militair ten alle tijden boven ambulance personeel? En wat is dan de volgorde van waar je naar je moet luisteren is dat dan verkeersregelaar-politie-militair of hoe zit het dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Weszen= wezen

Toegevoegd na 2 minuten:
De ambulance had wel.zwaaillichten aan en geen sirenes

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
paulus811
7 jaar geleden
Sinds wanneer kunnen militairen bepalen wat de prioriteit van een ambulancemedewerker is? Alleen de arrogantie al. Die collega van je die zegt dat hij erboven staat, moet stoppen met hallucinerende middelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De reden dat hij niet stopt is vrij duidelijk. De ambulance had waarschijnlijk al een slachtoffer bij zich en was op weg naar het ziekenhuis (met zwaailicht, dus wellicht ook met spoed). Het kan ook zijn dat de ambulance op weg was naar een noodgeval.
alexf52889
7 jaar geleden
Dit zijn bij beide geen waardevol antwoord, gaat hij wel boven ze of niet? En gaat hij dan ook boven politie?
Erna55
7 jaar geleden
De ambulance had zwaailichten. Was dus " bezet".
De militair heeft geen enkel benul welke medische urgenties er spelen. Een wandelaar die " onderuit ging "... Is die gestruikeld, flauw gevallen, ?
De vraag is of er daar een ambulance bij miet komen.
Reddie
7 jaar geleden
@alexf52889, het zijn dus ook reacties, geen antwoorden.
Het antwoord is simpel dat een soldaat bij de vierdaagse gewoon en wandelaar is, en dus niet boven het ambulance personeel in functie gaat.
paulus811
7 jaar geleden
Ook een militair in functie gaat niet boven ambulancepersoneel, behalve bij speciaal daarvoor aangewezen taken en in een oorlogssituatie.
Erna55
7 jaar geleden
Denk even na !
De militair KAN ook niet " boven" ambulancepersoneel staan.
Medische beslissingen over welke patient voorrang heeft en welke levensbedreigende situaties eerst oogelost moeten worden KUNNEN en MOGEN niet door een toevallig aanwezige militair genomen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een ambulancechauffeur en militair staan in geen enkele hiërarchische relatie tot elkaar. Je zou net zo goed kunnen vragen of een winkeleigenaar boven een leraar basisonderwijs staat. Die winkeleigenaar is baas in zijn winkel, de leraar in de klas, maar in alle andere situaties is er absoluut geen sprake van 'boven' of 'onder' iemand staan. Verder gaat een ambulance ter plaatse als de meldkamer een melding doorgeeft. En dan worden uiteraard beslissingen genomen op basis van medische urgentie. Een heel enkele keer zal het voorkomen dat het ambulancepersoneel getuige is van een ernstig ongeval en zélf aangeeft bij de meldkamer dat zij er vlak op zitten en ter plaatse gaan, maar dat is zeker niet gangbaar. En op wenken op straat zal een ambulancechauffeur - op een enkel overduidelijk spoedgeval na - niet ingaan, of hij nu 'vol' is of niet. Het is geen taxi die je even regelt. Nu had hij nog zwaailichten aan ook, dus hij was met spoed(!) op weg naar een melding of het ziekenhuis. Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die zo'n ambu gaan wenken in zo'n geval; de bedoeling is dat je aan de kant gaat.
alexf52889
7 jaar geleden
jongens, na dat verschillende wandelaars dit hebben gemeld bij de verkeersregelaar, kwam DEZELFDE ambulance terug
alexf52889
7 jaar geleden
ik heb het aan een andere militair gevraagd ;)
Erna55
7 jaar geleden
Dan is er contact geweest met de meldkamer.
En DAAR is toen blijkbaar beslist dat de ambulance naar de betreffende wandelaar gaat.
Misschien kon een andere ambulance naar de eerste oproep.
Maar hoe dan ook, er is vanuit de meldkamer een beslissing gemaakt. Dit heeft helemaal niets met militairen of rangen te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@alex, dan is er een tweede ambulance gewaarschuwd. Heb je het kenteken gecheckt? Een dan nog is hij teruggekomen op verzoek van de meldkamer.
Via geluidssignalen is in zo'n kakafonie van muziek en zang niet snel genoeg te herkennen van welke kant de ambulance komt. De Ambulances die zich tijdens de Vierdaagse veilig tussen de zee van wandelaars moeten wringen gebruiken daarom zwaailichten, zodat iedereen ruim van te voren kan zien uit welke richting de ambulance komt en ruimte kan maken. De militairen hebben tijdens de Vierdaagse niets te vertellen, zij moeten alleen maar allemaal de zelfde richting uit marcheren en doen wat hun commandant zegt.
alexf52889
7 jaar geleden
@joanDArc, in dit geval was er GEEN MUZIEK het was een redelijk buitengebied, tevens ja, ik heb het nummer gecheckt niet het kenteken. Dit doe ik bij elke ambulance gewoon uit benieuwdheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alex, Daarmee verandert het antwoord niet: de militairen hebben helemaal niets te vertellen over het beleid van de ambulancediensten, sterker nog tijdens de Vierdaagse hebben zij totáál niets te vertellen. De reactie van de betreffende militair is een broodje aap verhaal. Ik sluit mij aan bij de eerste reactie van @Paulus811.

Het beste antwoord

Een "gewone" militair heeft niet meer te zeggen dan een burger. Die militaire hiërarchie geldt alleen binnen defensie.

Het wordt anders wanneer die militair bij de marechaussee zit. De marechausse heeft opsporingsbevoegdheid, net als de politie. Mag ook het verkeer regelen. Stoptekens moeten worden opgevolgd.

Verder zijn er militairen en niet-militairen die bepaalde bevoegdheden hebben op grond van hun functie. Ook een stopteken van een verkeersbrigadier of iemand anders die herkenbaar is als "officiele verkeersregelaar" moet bijv. worden opgevolgd.
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Maar dat geldt alleen als die militair voor die taak is ingezet. Zomaar even de lakens uitdelen omdat je een soldatenpakkie aan hebt, is uit den boze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meewandelende 6000 militairen hebben niets te zeggen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Zij moeten alleen luisteren en doen wat hun Commandant zegt. Geen enkele wandelaar heeft trouwens iets in te brengen. De Vierdaagse heeft haar eigen "regelneven".
Het ambulancepersoneel neemt beslissingen onderweg en ter plaatse geheel autonoom, en rijdt naar plaatsen die opgegeven worden door de meldkamer.
Bron: IK, een zeer ervaren medeloper van de Nijmeegse Vierdaagse.