Mag je categorie 1 vuurwerk afsteken in België?

Mag dit dan heel het jaar? Ik kon nergens een duidelijk antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het vuurwerk wat hier niet mag kun je ook het hele jaar in België afsteken, ik zie niet waarom dat met CAT I vuurwerk niet kan. In Nederland mag dit soort vuurwerk ook het hele jaar worden afgestoken, en België is op dit vlak toch meer liberaal dan Nederland.

Antwoorden (1)

Ja, dat is toegestaan! Zelfs in Nederland is categorie 1 vuurwerk het hele jaar legaal. Houd er wel aan dat je minstens 12 jaar oud moet zijn om categorie 1 vuurwerk af te steken. Je kunt het niet het hele jaar door kopen.

Extra info:

Categorie 1 (Grondbloemmen, sterretjes) 12 jaar>
Categorie 2 (rotjes, klein vuurwerk) 16 jaar>
Categorie 3 (Pijlen, andere harde klappers) 18 jaar>
en Categorie 4 is voor pro's en dus ook illegaal in België.

Je mag vuurwerk afsteken tussen 31 december 18.00 tot 2:00 1 januari.
De wet was in 2012 veranderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kleine fout!! Categroie 1 mag je wel het hele jaar door kopen in België