tussen welke leeftijd ben je verplicht verzekerd voor de aow?

Ik kan het nergens vinden op internet, dus hoop ik dat een van jullie het weet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat uw nationaliteit is. Ieder jaar dat u verzekerd bent, bouwt u 2% AOW-pensioen op. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest. Dus nu iedereen van af 67 pensioen krijgt vanaf je 17 jaar. Hiervoor hoef je niet te werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de wetswijzing en toen 65 jaar nog de pensioen leeftijd was was dat 15 jaar.
ronron1212
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Met andere woorden; iedereen onder de pensioengerechtigde leeftijd is automatisch verzekerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De AOW premie die nú wordt ingehouden is bestemd voor degenen die nú recht hebben op AOW. Het is dus geen persoonlijke spaarpot voor later.
Iedereen beneden de AOW-gerechtigde leeftijd die loonbelasting betaalt, betaalt ook AOW-premie. Deze premie-inkomsten worden meteen gebruikt voor het betalen van de AOW-uitkeringen van nu. Bij werknemers en mensen met een uitkering wordt de premie ingehouden op hun loon of hun uitkering. Zelfstandigen betalen via de Belastingdienst een aanslag over hun inkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus, iedereen vanaf 16/17 jaar onder de AOW-gerechtigde leeftijd en loonbelasting betaalt, betaalt verplicht mee. AOW is een basispensioen van de overheid. Men noemt het pensioen maar het is een volksuitkering
https://www.wijzeringeldzaken.nl/regel-je-pensioen/je-pensioen-en-je-aow/
ronron1212
7 jaar geleden
Je hoeft niet te werken op aow op te bouwen. Werk je wel dan betaal je ook. Zij die werken betalen voor de aow voor die gene die het nu ontvangen.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc, beweer ik dan dat dat niet zo is?