Heb ik 2 nationaliteiten ?

Ik ben geboren in China, maar geadopteerd toen ik 1 jaar was door een Belgisch gezin. Ik heb daarna een Belgische nationaliteit gekregen. Overtijd zag ik in mijn mapje met allemaal documenten over de adoptie dat ik ook een Chinese nationaliteit had, maar die is verlopen in het jaar 2006. Wil dit zeggen dat ik als ik terug in China ben, bv als toerist, dat ik dan terug een Chinese identiteit kan krijgen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bent als Belg veel exclusiever dan die 1,4 miljard Chinezen...!

Antwoorden (1)

China erkent geen dubbele nationaliteit waardoor Chinese kinderen die zijn geadopteerd door Belgische ouders en de Belgische nationaliteit hebben, de Chinese nationaliteit altijd verliezen.
Het heeft geen zin voor uit China geadopteerde kinderen om de autoriteiten te verzoeken ook hun Chinese nationaliteit terug te krijgen, zeker niet met behoud van de Belgische nationaliteit.

Toegevoegd na 33 minuten:
Door als toerist terug te gaan naar China kunt u daar niet de Chinese nationaliteit verkrijgen, stel dat het zou kunnen dan wordt gelijktijdig uw Belgische nationaliteit niet meer erkend. U krijgt dus in geen geval twee nationaliteiten.
België en China hebben het Haags adoptieverdrag geratificeerd. Het geadopteerde kind krijgt automatische de Belgische nationaliteit, maar pas op het einde van de adoptieprocedure, dat wilt zeggen na de beëindiging van de procedure voor de rechtbank. Hiermee verliest het kind automatische de Chinese nationaliteit. De adoptiefouder dient hiervan aangifte te doen bij de gemeente.
Het antwoord is gebaseerd op een algemene situatie. Als u vermoedt recht te hebben op een uitzonderingsregel, neem dan contact op met de Chinese ambassade te Brussel.