Mag een winkelier beeldmateriaal verspreiden van een winkeldief?

Denk aan:
-Ronddelen bij andere winkeliers
-Op sociale media of internet zetten
-Foto ophangen in de winkel, met onderschrift "deze persoon heeft hier gestolen"

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het gewoon doen. Waarom niet.
paulus811
7 jaar geleden
Omdat het misschien niet mag Gwenda?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Van mij mag het wel...maar ja ik heb het niet voor het zeggen.

Antwoorden (1)

Volgens de huidige wetgeving mag het officieel niet. De politie heeft als argument dat het in sommige gevallen de opsporing van de dader bemoeilijkt. Bovendien is het volgens de wet een aantasting van de privacy. Ook dieven hebben daar (kennelijk) recht op.
In de praktijk wordt er overigens niet of nauwelijks opgetreden tegen winkeliers die beelden van een dief openbaar maken. Zie bron 1.

Ook de politiek begint in te zien dat verspreiding van zulke beelden niet meer is te stoppen en bovendien indruist tegen het advies aan winkeliers om zelf zoveel mogelijk acties te ondernemen om diefstal tegen te gaan. Daarom is er een wet in voorbereiding om, onder voorwaarden, akkoord te gaan met openbaarmaking van camerabeelden (bron 2).
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Inderdaad Pieter, het mag nog steeds niet. De bronnen lopen behoorlijk voor de troepen uit.. Als de wetswijziging er ooit doorkomt dan mag het nog steeds niet zomaar.
Het mag alleen gaan dienen als ondersteuning van opsporing.
1. Alleen beelden van diefstal of vernieling mogen openbaar
2. Op de beelden is de daad duidelijk zichtbaar
3. Een slachtoffer en alle omstanders moeten onherkenbaar zijn
4. Vóór het tonen van de beelden moet er aangifte zijn gedaan en de politie moet over de beelden beschikken
5. De identiteit van de verdachte mag niet reeds bekend zijn
6. Het is verplicht de beelden te verwijderen zodra de dader bekend is Bij twijfel of overtreding van bovengenoemde punten zal degene die de beelden heeft gepubliceerd in het ongelijk worden gesteld.
Het publiceren van camerabeelden zal voor risico zijn van degene die de beelden publiceert.
Wanneer later blijkt dat de persoon geen strafbare feiten heeft gepleegd of reputatieschade oploopt kan de publicist aansprakelijk worden gesteld. In artikel 22 van de Wbp zal (als de wijziging ooit aangenomen wordt) onder vernummering negen een lid worden toegevoegd.Het wetsvoorstel is pas in de fase van de voorbereiding. Er ligt nog steeds een negatief advies van het college bescherming persoonsgegevens. https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK004305
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het negatieve Wetgevingsadvies CBP inzake wijziging van artikel 22 van de Wbp
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/wetgevingsadvies_gebr_camerabeelden_art_22_wbp_geanon_v2_20150629.pdf